Industry Wire

Geplaatst door Forstrom

Consumenten betalen met slimme meter 15% minder voor energie

Haarlem, 20 oktober 2016 – Consumenten besparen met de slimme meter gemiddeld 7% op hun stroomverbruik en 14% op hun gasverbruik. Hierdoor betalen zij, mede door dalende prijzen, gemiddeld 15% minder voor hun energie dan voorheen. Dit blijkt uit de jaarresultaten van Forstrom, een nieuw energiebedrijf dat deze meter intensief gebruikt voor zijn klanten. 

Tussen 2015 en 2022 voorzien de netbeheerders in Nederland 8 miljoen woningen en kleine bedrijven van een zogenaamde slimme meter. Deze meter maakt het mogelijk dagelijks informatie over het stroom- en gasverbruik op te vragen. Dit is handig voor netbeheerders zelf en voor leveranciers, die zo een beter inzicht krijgen in de energiestromen. Maar het zou vooral handig moeten zijn voor consumenten, die door beter inzicht geholpen worden bij het verminderen van hun energieverbruik. Goed voor het klimaat en goed voor de portemonnee. Bij de invoering van de slimme meter, waarin netbeheerders maar liefst Euro3 miljard investeren, is de hoop dat hiermee een besparing van 2% op het energieverbruik bereikt gaat worden.

Alleen moet de datastroom uit deze slimme meter dan wel op een zinvolle manier voor de consument toegankelijk worden gemaakt. Anders gebeurt er namelijk weinig. Forstrom is het eerste energiebedrijf dat deze uitdaging opgepakt heeft. Zij gaan daarvoor de strijd aan met het klassieke voorschotmodel, dat sinds jaar en dag de norm is in de energiesector. Als enige in Nederland biedt Forstrom zijn klanten dagelijks inzicht in geleverde en teruggeleverde energie (op smartphone, tablet of PC) en stuurt Forstrom zijn klanten na afloop van iedere maand een kloppende energierekening voor stroom en gas die zij de vorige maand verbruikt hebben.

Oprichter Chris IJsbrandy: “Elke maand een vast bedrag betalen voor energie, met vaste prijzen in langjarige contracten, geeft de consument geen enkele prikkel om over zijn energieverbruik na te denken. Bij Forstrom betaalt de klant iedere maand precies wat er de vorige maand verbruikt is. Hij ziet dus hoe de kosten meebewegen met de seizoenen. En trouwens ook de opbrengsten, als de klant zelf stroom opwekt met zonnepanelen. Onze klanten waarderen dit zeer. Het wordt een sport om het maandbedrag zo laag mogelijk te houden. Klanten die dit nu een jaar doen blijken dan moeiteloos 15% op energie te kunnen besparen”.

De slimme meter kan dus inderdaad de beloofde energiebesparing opleveren. Maar daar hoort volgens Forstrom een afrekenmodel bij dat de consument steeds weer motiveert om met zijn energieverbruik bezig te blijven. Energiebesparen is nu eenmaal een werkwoord. Hoeveel techniek we ook in stelling brengen, het zijn uiteindelijk toch altijd consumenten zelf die energie verbruiken, of besparen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht