Corporate ventures cruciaal in voortbestaan bedrijven

Bedrijven als NRC, CZ, Unilever en Rabobank proberen steeds vaker hun innovatievermogen te verhogen door te investeren in corporate venturing: door start-ups te creëren of joint ventures aan te gaan met andere partijen. Maar hoe pakken zij dat aan? Wat zijn de ervaringen in de praktijk? En is er een ideaalmodel voor dergelijke ventures? Aan de hand van acht cases uit verschillende branches geven ondernemerschaps-experts Geert Duysters en Jessica van den Bosch van Tilburg University antwoorden op deze vragen. Zij presenteren hun boek Corporate Venturing – Organizing for Innovation op vrijdag drie oktober in het NRC café in Amsterdam.

Het ideale bedrijf slaagt erin om de schaalgrootte en macht van een grote organisatie te combineren met de creativiteit, flexibiliteit en veerkracht van een kleine start-up. “In de praktijk blijkt de gulden middenweg echter nauwelijks te bestaan”, aldus Tilburg Center of Entrepreneurship-directeur Jessica van den Bosch. “De spanning tussen ondernemerschap en efficiency is in deze organisaties veelal voelbaar”, voegt hoogleraar Ondernemerschap Geert Duysters toe.

Rode draad

De auteurs onderzochten bij acht grote ondernemingen hoe zij hun corporate venturing activiteiten organiseren. Ze kozen daarbij bewust voor organisaties uit verschillende branches: zorg, media, tech, food, finance en onderwijs. Duysters en Van den Bosch constateren een rode draad bij de onderzochte bedrijven: alle gebruiken hetzelfde model, erkennen het belang van een goed team en worstelen met het creëren van aansluiting tussen venture en moederbedrijf. “Desondanks zien we dat elke organisatie toch een maatwerkmodel voor zichzelf heeft gecreëerd, het ene succesvoller dan het andere.”

Markt

Bovendien geldt voor de onderzochte bedrijven dat het vooral de markt is die hen heeft gedwongen om tot vernieuwing te komen. NRC bijvoorbeeld, werd gedwongen actief op zoek te gaan naar alternatieven voor gedrukte media: nrc.next. CZ zorgverzekeringen richtte de venture organisatie CbusineZ op om te werken aan het toegankelijk en betaalbaar houden van zorg. “Venturing is voor hen daarin aantrekkelijk, omdat het een efficiënte manier is van innovaties ontwikkelen”, aldus Van den Bosch.

Lessons learned

Het boek van Duysters en Van den Bosch is het eerste dat dit onderwerp aan de hand van cases belicht. De inzichten zijn volgens de auteurs relevant voor managers, consultants en leiders die zich bezighouden met nieuwe ventures binnen grote ondernemingen. “Met ons boek kunnen juist zij leren van ervaringen uit de praktijk. Naast de best practices uit de cases geven we ook praktische handvatten en richtlijnen voor het succesvol samenwerken met externe partijen op specifieke onderdelen.”

Het boek Corporate Venturing. Organizing for Innovation is verschenen bij Edward Elgar Publishing, ISBN 978 1 78347 659 6. De boekpresentatie vindt plaats op vrijdag 3 oktober om 15.00 uur in het NRC Café, Rokin 65 Amsterdam. Na een lezing van Ernst-Jan Pfauth, uitgever van De Correspondent, en een interview met beide auteurs door Prem Radhakishun, krijgt Joep de Groot, CEO van CbusineZ, de eerste editie uitgereikt.