Crowdfundingpioniers en Symbid oprichters Zandvliet en Slakhorst genomineerd voor de RSM Alumni Awards 2014

Tijdens het 6e jaarlijkse Leadership Summit georganiseerd door de Rotterdam School of Management (RSM) op 3 oktober, zet de management school van de Erasmus Universiteit bijzondere alumni in de spotlights. Het Leadership Summit is een belangrijk evenement voor de RSM dat enkele van de meest vooraanstaande leiders uit het bedrijfsleven samenbrengt. De Distinguished Alumni Awards, een onderdeel tijdens deze bijeenkomst, erkent uitzonderlijke bijdragen aan het bedrijfsleven en ondernemerschap wereldwijd. Voor Zandvliet en Slakhorst, oprichters van het leidende Nederlandse aandelencrowdfundingplatform Symbid  komt de nominatie slechts 4 jaar nadat ze afstudeerden aan het masterprogramma Entrepreneurship & New Business Venturing.

“Bij hands-on ondernemers, denk ik direct aan Korstiaan Zandvliet en Robin Slakhorst,” zegt Jeroen de Jong, Associate Professor Strategisch management en ondernemerschap aan de RSM. “Met hun sterke netwerkvaardigheden, ondernemerschap, en vermogen om andere studenten aan te trekken, hebben Robin en Korstiaan het online crowdfundingplatform Symbid gelanceerd.” De RSM Distinguished Alimni Awards zijn georganiseerd om prestaties van bijzondere RSM alumni en hun bijdragen aan de samenleving en het bedrijfsleven onder de aandacht te brengen. Nominaties worden voorgedragen door leden van de RSM faculteit en geselecteerd uit ruim 29.000 RSM alumni in private en publieke organisaties wereldwijd.

“Met Symbid willen we het financiële systeem eerlijker en democratischer maken. Niet alleen voor een eerlijkere verdeling van welvaart, maar ook om het voor ondernemers makkelijker te maken om toegang te krijgen tot kapitaal,” zegt Slakhorst, op dit moment de CCO bij Symbid. “Hoe beter wij dit doen, hoe meer invloed we kunnen hebben in deze wereld. In de huidige maatschappij ligt teveel focus op het voorkomen van falen en daardoor worden mensen vaak tegengehouden iets nieuws te beginnen.”

Opgericht als één van de eerste aandelen-crowdfundingplatforms ter wereld, heeft Symbid zich ontwikkeld tot hét toonaangevende investeringsplatform wereldwijd. Op het platform heeft “de crowd” tot nu toe ruim EUR 5 miljoen geïnvesteerd in veelbelovende start-ups en MKB bedrijven. “We moeten niet zomaar de status quo accepteren,” voegt Slakhorst toe, “het gaat erom de lef te hebben ergens tegenin te gaan en er wat aan te doen.” Robin en Korstiaan verwachten beide dat de term ‘crowdfunding’ op korte termijn zal veranderen in ‘online financieren’ omdat de industrie zich door ontwikkelt tot een serieuze vorm van investeren en daarmee een volwaardig alternatief voor traditionele financieringsvormen.

De nominatie illustreert een veelbelovend jaar voor de ondernemers en oprichters van Symbid, met een forse groei van de investeringen. Alleen al in het 2e kwartaal werd EUR 1,2 miljoen geïnvesteerd via het platform, een verhoging van 860% in vergelijking met 2013. “We zijn vereerd met deze nominatie, maar zoals een echte RSM alumni betaamt, moeten we naar de toekomst blijven kijken en door blijven gaan,” zegt Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid. “Het imago van crowdfunding is in transitie: waar het voorheen werd gezien als iets voor Silicon Valley technologie-nerds, onafhankelijke films en niche-videogames, wordt het steeds meer iets voor echte investeerders die opzoek zijn naar rendement via innovatieve, snelgroeiende start-ups.

“Wij willen in dit proces een vooraanstaande rol blijven spelen.” Zandvliet en Slakhorst zijn ervan overtuigd dat de academische cultuur van de RSM het fundament is geweest voor het succes van Symbid. “RSM heeft ons altijd aangemoedigd je niet te laten tegenhouden door vooroordelen en beperkingen,” zegt de crowdfunding CEO. “Ik heb geleerd dat er voor elke gesloten deur een sleutel te vinden is,” gaat Zandvliet door. “En anders is er altijd nog een hamer!”

De winnaars van de award worden bepaald door een combinatie van stemmen via social media en de keuze van de jury van de RSM.

Voor meer informatie: www.rsm.nl/alumni/alumni-in-the-spotlight/distinguished-alumni-awards/award-nominees-2014/robin-slakhorst-and-korstiaan-zandvliet/