‘Cyber Security Perspectives 2013’: jaarlijks Security Report door KPN NL, KLPD, TNO, NCSC

In de eerste week van januari 2014 verscheen de eerste uitgave van een nieuw rapport over veiligheid in Nederland: ‘Cyber Security Perspectives 2013’. Vier partijen, die nauw samenwerken in het bestrijden van Cybercrime in Nederland, hebben bijgedragen aan dit rapport. Ieder geheel vanuit zijn eigen discipline en perspectief.

Deze vier partijen zijn:

• KPN
  • Team High Tech Crime van de politie
  • TNO
  • the Nationaal Cyber Security Centre (NCSC)

Het rapport neemt de lezer mee in de fascinerende wereld van cybersecurity vanuit een andere invalshoek. In plaats van het tonen van grafieken en cijfers, worden cyberaanvallen beschreven vanuit het perspectief van een betrokken partij: als slachtoffer of als bestrijder. Wat is er gebeurd? Welk effect heeft dit? Wat kunnen wij er in de samenleving aan doen?

Het rapport geeft een overzicht van belangrijke cyberaanvallen die hebben plaatsgevonden in 2013 in Nederland. De grote diversiteit aan onderwerpen laat zien dat het voor cybercriminelen een druk jaar is geweest. Helaas moeten we ook constateren dat cyberaanvallen inmiddels onderdeel zijn geworden van het dagelijkse leven. De beste verdediging hiertegen is om te weten wat er mogelijk is en je eigen maatregelen te nemen. Er wordt in het rapport ook vooruit gekeken naar trends in 2014 met een grote impact op de gemeenschap, zowel in Nederland als wereldwijd.

De impact van cyberaanvallen wordt steeds groter en daarom hebben de vier partijen besloten om dit rapport jaarlijks te gaan uitgeven. Hiermee hopen zij de samenleving handvatten te bieden voor de bestrijding van cybercriminaliteit.