Industry Wire

Geplaatst door WUA!

CZ winnaar WUA!-onderzoek oriëntatie zorgverzekeringen 2015

AMSTERDAM 30 November 2015. Consumenten kiezen op zowel mobiel als desktop het vaakst voor CZ als ze zich online oriënteren naar een zorgverzekering. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau WUA!, uitgevoerd onder 1000 respondenten. Het onderzoek heeft plaatsgevonden direct nadat de premies voor zorgverzekeringen bekend zijn gemaakt.

In het onderzoek wordt CZ.nl het snelst gevonden door de oriënterende respondenten. CZ.nl is daarmee de website die de grootste kans maakt om in de keuze voor een zorgverzekering te worden meegenomen. CZ.nl wordt tijdens de online oriëntatie tevens het vaakst gevonden in vergelijking met andere zorgverzekeraars. Nils Vergeer, Hoofd Online van winnaar CZ:

“Zorgverzekerden tonen met hun zoekgedrag naar een passende zorgverzekering aan dat CZ.nl hen hierbij het beste ondersteunt en overtuigt van alle zorgverzekeraars. Dát is gaaf én het motiveert. Maar begrijp goed dat we het hier niet over een award of juryprijs hebben. We praten over klantonderzoek onder 1000 respondenten en over meer dan 20 zorgverzekeraars!”

Verschuivingen in de Top 3
Vorig jaar was ZilverenKruis de winnaar van het onderzoek, dit jaar laat CZ Menzis en Univé met meer dan 3 punten achter zich op zowel desktop als op mobiel; dat is een ruime marge. ZilverenKruis (onderdeel van Achmea) completeert de Top 4. De Consumentenbond kent een sterke stijging van plaats 10 naar plaats 7, DSW komt voor het eerst de top 10 binnen met een nummer 9 notering.

De zorgconsument in 2015: Dolgraag zelf aan de slag
Uit het onderzoek komt naar voren dat niet de prijs, maar vertrouwen in belangrijke mate de voorkeur en de keuze van de consument bepaalt. Verder willen consumenten zelf dolgraag hun zorgverzekering regelen, maar nog niet alle zorgverzekeraars hebben daar een effectief antwoord op. Kleinere spelers als DSW.nl of AnderZorg.nl hebben het zorgproduct sterk vereenvoudigd en consumenten waarderen dat omdat ze hierdoor in staat zijn om zelf een keuze te maken.

Vrij oriënteren naar een passende verzekering
Voor dit onderzoek hebben 1000 respondenten zich vrij online georiënteerd op zowel smartphone als desktop, met als opdracht het oriënteren naar een zorgverzekering (zonder daadwerkelijk af te sluiten). De respondenten houden bij wat ze tegenkomen en beoordelen allemaal 5 aanbieders waardoor het onderzoeksrapport gebaseerd is op 5000 uitgebreide beoordelingen op thema’s als Vindbaarheid, Merk, Aanbod, Voorkeur en Look&Feel.

Uit het WUA!-onderzoeksrapport komt naar voren op welke punten zorgverzekeraars hun sites tijdens het overstapseizoen van 2015 nog kunnen verbeteren om hogere conversies te bereiken. Klaas Kroezen, mede-oprichter en CEO van WUA!:

“Alle lof voor CZ, ze nemen een afstand van 3 punten in de algemene score ten opzichte van de directe competitie, een knappe prestatie. Nu we het zorgonderzoek met 1000 respondenten met meer dan 5000 uitgebreide beoordelingen hebben uitgevoerd kunnen we ook buiten de top 10 een haarscherp beeld geven van de online performance van kleinere zorgaanbieders op Vindbaarheid, Voorkeur, Merk, Aanbod en Look&Feel.”

Over WUA! & Contact
WUA! is marktleider op het gebied van online conversie en service benchmarking. Het bedrijf is op dit moment in 10 landen actief, we werken veelal voor grote internationale bedrijven. Meer weten over het onderzoek of over WUA!? Neem contact met ons op! Dat kan door te bellen met: +31 (0)20 531 97 10. Of mail direct met Klaas Kroezen: klaas.kroezen@wua.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht