Geplaatst door KPN

Derde editie European Cyber Security Perspectives gepubliceerd

Cybercriminaliteit is nog altijd in opkomst en de ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. Samenwerken is het devies, ook door kennis en ervaring te delen in de jaarlijkse European Cyber Security Perspectives. In de derde editie van dit rapport komt de expertise van verschillende partijen, waaronder KPN, samen op actuele ontwikkelingen in de wereld van cybersecurity.

In de nieuwste editie van ‘The European Cyber Security Perspectives 2016’, zijn bijdragen terug te vinden van het Nationaal Cyber Security Centre (NCSC), De Nationale Politie, Deloitte, Philips, Accenture, Zimperium en KPN. Er wordt teruggeblikt op de ontwikkelingen in het afgelopen jaar met een samenvatting van de jaarlijkse Cybersecurity Assessment Nederland 2015 door het NCSC. Ook wordt ingegaan op verschillende vormen van cybercriminaliteit, waaronder phishing.

In het artikel ‘A phish a day keeps the doc away?’ geven Mandy Mak en Michel Zoetebier van KPN inzicht in de werkwijze van een professionele en toch enigszins amateuristische groep phishing criminelen. Professioneel genoeg om een bedreiging te vormen, maar amateuristisch genoeg om sporen achter te laten. Zij beschrijven hoe met een kat-en-muisspel en dankzij intensieve samenwerking tussen de private en publieke sector deze criminelen achtervolgd kunnen worden.

In het rapport 2016 staan vele andere interessante verhalen, zoals over quantum crypto, cyber cops en een follow-up van een artikel over honeypots. Wesley Post van KPN schreef daar vorig jaar een artikel over en komt nu met de resultaten daarvan. Bijzonder is ook de bijdrage van Zuk Avraham, Founder, Chairman en CTO van Zimperium, het bedrijf dat in 2015 het stagefright-lek ontdekte. In zijn bijdrage ’Wake-up call for the mobile ecosystem‘ gaat Avraham in op de ontdekking van stagefright en de implicaties hiervan voor het mobiele ecosysteem.

Over de European Cyber Security Perspectives 2016
The European Cyber Security Perspectives is een samenwerkingsverband van de Nationale Politie, het National Cyber Security Centre (van het Ministerie van Veiligheid en Justitie) en een aantal bedrijven waaronder KPN. KPN heeft de partijen bij elkaar gebracht. Het idee erachter is dat samenwerking en kennisdeling essentieel is op het gebied van cyber security. Het doel van het rapport is deze kennis te delen.