Industry Wire

Geplaatst door NOT

Digitale muzieklesmethode Kazoo wint NOT Innovatie Award 2017

Utrecht, 24 januari 2017 – Vanmiddag kende de organisatie van de NOT, de vakbeurs voor het onderwijs, de Innovatie Award 2017 toe aan Kazoo. Deze digitale muzieklesmethode voor het basisonderwijs is een initiatief van Het Koninklijk Concertgebouw en werd ontwikkeld door uitgeverij Blink. De nieuwe lesmethode won de Jury Prijs 2017 voor het Primair Onderwijs. ‘Kazoo is erin geslaagd om muziek laagdrempelig maken voor de leerkracht en uitdagend voor de leerling. Kazoo voorziet in de behoefte om muziekonderwijs te geven wat meer is dan alleen liedjes zingen!’ , aldus het commentaar van de jury. De methode voorziet in de behoefte van 85% van de basisschoolleerkrachten om meer aandacht te besteden aan muziek.

Ook Koningin Maxima enthousiast
Vanochtend bezocht ook Koningin Maxima – ambassadeur van Meer Muziek in de Klas – de NOT onderwijsbeurs, waar ze samen met minister Jet Bussemaker o.a. een stop maakte bij de stand van Het Concertgebouw. Ze bekeek er een Kazoo-les en toonde zich vol belangstelling voor de gloednieuwe muziekmethode. Haar reactie op het vernieuwende, activerende onderwijsconcept was meer dan enthousiast!

Innovatie in muziekonderwijs
“Kazoo biedt zowel leerkrachten als leerlingen een unieke ervaring. De combinatie van digitale innovatie in lesmethodiek en het feit dat nationale en internationale artiesten zoals Martin Garrix en Tania Kross centraal staan in de lessen, is vernieuwend in het onderwijs” , aldus Kazoo uitgever Mirjam Bonting.
“Wij zijn erg trots op het winnen van deze prijs, we hopen dat zoveel mogelijk kinderen met muziek in de klas aan de slag gaan”, reageert directeur van Het Concertgebouw Simon Reinink op het winnen van de NOT Innovatie Award. Al ruim 4.000 Nederlandse leerkrachten testten de lessen van Kazoo met succes en al bijna honderd scholen werken inmiddels met de methode.

Wekelijks een sprankelende muziekles
Kazoo helpt leerkrachten om op een laagdrempelige manier weer muziekles te geven. De methode is volledig in co-creatie met leerkrachten en leerlingen ontwikkeld en kent een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 8. Het digibord, de input van aansprekende artiesten, het activerende karakter van de opdrachten en de lesvoorbereidingen, zorgen voor muzikale interactie tussen kind en leerkracht. Momenteel is Kazoo al beschikbaar voor groep 5 t/m 8 en vanaf het volgende schooljaar is de methode ook inzetbaar in de onderbouwgroepen. Kijk op www.kazoo.nl voor meer informatie.

Financiering Kazoo
Kazoo wordt gefinancierd door private fondsen waaronder het Gieskes-Strijbis Fonds, VSBfonds, Fonds 21, VandenEnde Foundation, de Freek en Hella de Jonge Stichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Prinsenhaven Fonds, het Bredius Fonds, het Sayers Fonds, het Willem Gehrels Muziek Fonds, het Fonds Henri Fock, Stichting De Weille Ogier, Het Concertgebouw Fonds en Blink.

Over Blink
Blink ontwikkelt vernieuwende digitale lesmethodes met als uitgangspunt het bereiken van de leerling. Haar lesmethodes zijn erop gericht leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en zelf te laten ervaren en ontdekken. Leerlingen activeren zorgt voor een snellere ontwikkeling, een langer geheugen en betere grip op de lesstof. Vanuit deze visie lanceerde Blink al eerder digitale lesmethodes zoals een methode Engels voor basisonderwijs genaamd Groove.me en Blink Wereld voor het vak Wereldoriëntatie. Sinds vorig jaar is Blink ook actief in het voortgezet onderwijs met een methode Nederlands: Plot 26. Ruim 1.700 scholen en 300.000 leerlingen werken inmiddels met de methodes van Blink. Voor meer informatie: www.blink.nl en www.kazoo.nl

Over Het Concertgebouw
Het Concertgebouw wordt gerekend tot de belangrijkste concertzalen ter wereld vanwege de ongeëvenaarde akoestiek en de brede programmering van hoog niveau. De concertzaal heeft een grote traditie op het gebied van legendarische concerten van muzikale grootheden. Met meer dan 900 activiteiten (waarvan bijna 80% concerten) en ruim 700.000 bezoekers van concerten, educatieprojecten en besloten evenementen per jaar behoort Het Concertgebouw tot de best bezochte concertzalen ter wereld. Het Concertgebouw Café trekt daarnaast jaarlijks ruim 100.000 bezoekers. Sinds de oprichting is Het Concertgebouw een privaat gefinancierde kunstinstelling met een rijke traditie op het gebied van (concert)sponsoring en fondsenwerving. Het Concertgebouw genereert circa 95% van zijn inkomsten zelf. Rond de 5% van de inkomsten is afkomstig van subsidie. Een bijzondere bijdrage van de BankGiro Loterij stelt Het Concertgebouw in staat zijn ambities op het gebied van duurzaamheid te realiseren. Voor meer informatie: www.concertgebouw.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht