Industry Wire

Geplaatst door BarberBooking

Disrupter in eigen branche: De Booking.com van de Kappersbranche

De Booking.com van de kappersbranche, dat is www.BarberBooking.com. Met inmiddels 3 miljoen afspraken per jaar die via het platform lopen is er te spreken van een meer dan aardige start.

Geen vreemd fenomeen natuurlijk, het online boeken van een dienst. Voor het boeken van een hotel en restaurant is het al heel normaal, maar ook in andere branches gebeurt het. Van je eigen thuiskok tot de taxi die je kunt boeken met Uber. En met een stuk gemak voor de consument wordt de markt waarin dit gebeurt vaak flink op de kop gezet. Een disrupter van buitenaf die denkt het allemaal even anders te kunnen doen. De kappersbranche is van plan dit niet te laten gebeuren en is het een stapje voor.

BarberBooking is dan ook 1,5 jaar geleden gestart door de 3 Heersink zussen, en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste boekingsplatform voor kappersafspraken in Nederland, een echt initiatief vanuit de kappersbranche zelf. Afgelopen 30 november is dan ook de Stichting BarberBooking opgericht waardoor iedere kapper die zich aansluit bij het platform meebeslist en meedenkt in de marketing van het platform. Iets waarmee de kappersbranche zich hoopt te verenigen en zo een front te vormen tegen de bedreigingen van buitenaf.

In de praktijk werkt het simpel. Het BarberBookingkantoor regelt alle dag-tot-dag zaken en het uiteindelijke uitwerken van de marketingacties. Het bestuur van de stichting zal een controlerende rol vervullen, kloppen de financiën, gaat het goed met BarberBooking etc. Ondertussen zullen alle aangesloten BarberBookingkappers mee kunnen beslissen in de marketingacties die gebeuren. Het kantoor doet een voorstel, de kappers stemmen. Meeste stemmen gelden, lekker simpel.

Het BarberBookingkantoor wordt nog steeds door de 3 Heersink zussen gerund, Lidwien, Carlijn & Marre. Inmiddels samen met 13 medewerkers. Directeur Lidwien vertelt waarom BarberBooking zo uniek is: ‘BarberBooking is niet alleen goed voor de consument of voor de kapper, het is voor beide een win situatie. We ontwikkelen namelijk aan 2 kanten. Aan de ene kant zorgen we voor een super makkelijke manier voor de consument om zijn of haar afspraak te maken, aan de andere kant hebben we een echt kappersafsprakenboek ontwikkeld. Alle salons die op BarberBooking te vinden zijn werken dan ook met dit afsprakenboek. Daardoor heeft de consument als hij een afspraak boekt 100% garantie dat die plek nog vrij is. En hoeft de kapper geen extra werk te verrichten om te kijken of er nog een nieuwe afspraak is. Het afsprakenboek van de kapper wordt gevuld zonder dat hij er ook maar iets aan hoeft te doen. Uniek, want niemand anders doet dit op deze manier en makkelijker kan niet!’

Concurrentie? Ja, die is er al wel in de vorm van het bedrijf Treatwell dat afgelopen juni gekocht is voor 34 miljoen. Maar een echte concurrent? BarberBooking realiseert inmiddels meer omzet en meer afspraken voor alleen de kappersbranche dan het totale Treatwell-concern dit doet voor de complete beautybranche. Van de 3 miljoen afspraken per jaar worden er een half miljoen door de consument zelf geboekt. Dit half miljoen aan afspraken is goed voor 16 miljoen euro aan omzet per jaar die gerealiseerd worden voor de aangesloten salons waarmee BarberBooking verreweg de grootste is te noemen. Tot nu toe lijkt de disrupter uit eigen branche dus goed te werken. Ben je nieuwsgierig geworden? Boek dan gewoon even je afspraak op www.BarberBooking.com.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht