Doro Liberto® 820 eerste smartphone voor senioren met alarmknop

Doro, wereldwijd marktleider op het gebied van extreem gebruiksvriendelijke mobiele telefoons, breidt het smartphone assortiment verder uit met de Doro Liberto® 820. Deze smartphone is speciaal ontwikkeld voor senioren die graag de laatste trends willen ervaren, zoals whatsappen met kleinkinderen, maar hierbij ook zeker extra hulp kunnen gebruiken.

Doro’s ergonomische design voor dit model is volledig aangepast op de wensen van gebruikers. Het is de eerste smartphone van het Zweedse telecombedrijf met een ‘‘alarmknop’ aan de onderkant. Wanneer deze alarmknap wordt ingedrukt zal het toestel herhaaldelijk een voorgeprogrammeerde nummers bellen tot er wordt opgenomen. De Doro Liberto® 820 beschikt bovendien over My Doro Manager. Dit is een tool die bestaat uit tutorials die gericht zijn op het leveren van eenvoudige installatie, configuratie en het beheer van de smartphone, en een ‘Helper’ app, waarmee anderen op het apparaat in kunnen loggen en de telefoon op afstand kunnen beheren.

Helpers zijn aangewezen familieleden of vrienden die in staat zijn om hulp op afstand aan de gebruiker te bieden. Zo kunnen instellingen zoals volume en de helderheid van het scherm worden aangepast. Daarnaast kunnen Helpersbepaalde apps aanraden en kunnen ze ondersteuning bieden bij het leren te gebruiken van deze apps. Aan de hand van gebruikspatronen kunnen Helpersook zien met welke apps of functies gebruikers extra hulp nodig hebben. Dankzij de noodknop en My Doro Manager tool, samen met ICE contacten, geeft de Doro Liberto®820 een geheel nieuw gevoel van zekerheid en veiligheid voor de gebruiker.

Door middel van een speciaal ontwikkelde ‘hulpfunctie’ in alle applicaties, kunnen ouderen alles leren over zowel apps als de Doro Liberto®820. Hierdoor krijgen ouderen meer zelfvertrouwen en ontdekken ze steeds meer nieuwe mogelijkheden met hun smartphone. De hulpfuntie geeft bijvoorbeeld advies tijdens het installeren van apps of stelt nieuwe interessante apps voor. De Doro Liberto® 820 is volledig Google gecertificeerd, wat betekent dat gebruikers meer dan 1.2 miljoen apps via Google Play kunnen gebruiken.

Jérôme Arnaud, CEO bij Doro, legt uit: “Onze nieuwe smartphone is perfect voor het groeiend aantal ouderen die graag de laatste technologische ontwikkelingen willen bijbenen. Dankzij onze nieuwe hulpfunctie zijn zij niet meer afhankelijk van familieleden, maar kunnen ze echt zelf op ontdekkingsreis gaan. Iedereen kan op zijn eigen tempo de voordelen van een smartphone ervaren met de Doro Liberto®820.”

Fysieke bedieningtoetsen zorgen voor een simpele en directe toegang tot het inschakelen van het apparaat, het nemen van een foto, het aanpassen van het volume, het navigeren door het menu en terugkeren naar het startscherm. Dankzij backlit en toetsen met extra contrast is de bediening visueel duidelijker. Daarnaast beschikt de Doro Liberto® 820 over een ultra eenvoudige modus en opties voor zeer grote tekst. De telefoon wordt geleverd met een verhoogd frame rond het scherm om het glas te beschermen tegen krassen. De achterzijde van het apparaat heeft soft-touch coating voor comfortabeler gebruik.

Andere belangrijke designelementen zijn een groot en helder touchscreen, 8MP video camera, GPS, Bluetooth-connectiviteit, vereenvoudigde menu’s, HD-voice en compatibiliteit met hoortoestel.

Jérôme Arnaud, CEO bij Doro: “Smartphones zijn over het algemeen ontworpen voor tieners tot gebruikers van middelbare leeftijd. Differentiatie wordt vaak bepaald door de functie, bijvoorbeeld – specifieke apps, waterdicht ontwerp of zelfs de grootte. Hierbij worden de behoeften van senioren helemaal over het hoofd gezien. Doro blijft de digitale kloof overbruggen door apparaten op de markt te brengen die speciaal zijn ontworpen voor dit segment. Mijn visie is dat onze oudere familieleden steeds meer zijn gaan houden van technologie en ons zullen verbazen met hun wil om meer hierover te leren.”

De Doro Liberto® 820 is verkrijbaar vanaf eind oktober voor een nog te bevestigen adviesprijs.

Noot voor de redactie

• De Doro Liberto® 820 wordt internationaal gelanceerd tijdens de IFA-beurs in Berlijn, Duitsland op 5 september.
  • Gebouwd op Android 4.4 (KitKat).
  • Volledige technische specificatie, beoordeling eenheden, product demonstraties en beeldmateriaal beschikbaar.