Industry Wire

Geplaatst door Google

Driekwart van Nederlandse jongeren niet bang dat ze worden gehackt

7 februari 2017 – Maar liefst 72% van de Nederlandse jongeren is niet zo of zelfs helemaal niet bang om gehackt te worden. Dat blijkt uit onderzoek van YouGov in opdracht van Google onder 1012 Nederlandse jongeren tussen de 13 en 30 jaar. 4% van hen is juist zeer bang slachtoffer te worden van een hack.

Of het terecht is dat de meeste jongeren zich geen zorgen maken is maar de vraag. Zo gebruikt 54% van de ondervraagden één wachtwoord voor twee of meer online accounts en heeft 6% één wachtwoord voor alle accounts. De meest genoemde reden daarvoor is dat het moeilijk is om veel verschillende wachtwoorden te onthouden, ook al is veiliger om voor elk account een apart wachtwoord te hebben.

Verder heeft 57% wel eens een wachtwoord aan iemand anders gegeven en is de naam van een huisdier bij 11% van de jongeren wel eens in een wachtwoord verwerkt. Bij de 13- tot 17-jarigen valt nog iets op: 20% van hen heeft wachtwoorden waar (een deel van) hun geboortedatum in zit.

Tweestapsauthenticatie

Daar staat weer tegenover dat een meerderheid van de Nederlandse jongeren gebruik maakt van tweestapsauthenticatie. Daarbij moet je niet alleen inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord, maar ook met een code die naar een mobiele telefoon wordt gestuurd. Dit houdt kwaadwillenden buiten de deur die wel je wachtwoord, maar niet je telefoon hebben gestolen.

62% van de Nederlandse jongeren maakt gebruik van tweestapsauthenticatie; iets meer dan in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Oostenrijk. 17% van de ondervraagden had voor dit onderzoek nog nooit van tweestapsauthenticatie gehoord; 20% zegt simpelweg geen interesse te hebben.

Beveiligings- en Privacycheck

Google vindt het belangrijk dat gebruikers zich bewust zijn van hun beveiliging en privacy en roept daarom iedereen op de Beveiligingscheck en Privacycheck te doen. Die zijn te vinden op https://myaccount.google.com/. De Beveiligingscheck maakt het bijvoorbeeld kinderlijk eenvoudig om te controleren of een gebruiker is vergeten ergens uit te loggen en authenticatie in twee stappen in te stellen. Met de Privacycheck kan zeer precies worden ingesteld welke gegevens Google van een gebruiker bewaart. Indien gewenst kan bijvoorbeeld de zoekgeschiedenis en het gericht adverteren compleet worden uitgeschakeld.

Overige cijfers uit het onderzoek

  • 17% heeft al zeker 6 maanden geen enkel wachtwoord veranderd.

  • 62% van de Nederlandse jongeren gebruikt over het algemeen een wachtwoord van 7 tot 11 karakters; 9% gebruikt doorgaans kortere wachtwoorden.

  • 41% heeft wel eens een gesprek gehad met de ouders over sterke wachtwoorden; 45% niet (de rest weet het niet zeker meer).

Google liet het onderzoek naar de bewustheid van millennials op het gebied van internetbeveiliging doen naar aanleiding van Safer Internet Day, dit jaar op 7 februari. Op Safer Internet Day vragen bedrijven en overheden aandacht voor veiligheid op internet. Google doet dat vandaag niet alleen met dit onderzoek, maar ook met de video-serie Vraag het Google op YouTube.

—-

Over Google

De missie van Google is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Met producten en platforms zoals Search, Maps, Gmail, Android, Google Play, YouTube en Chrome speelt Google een rol van betekenis in het dagelijks leven van miljarden mensen en is Google uitgegroeid tot een van de meest bekende bedrijven in de wereld. Google is een dochteronderneming van Alphabet Inc.

Google is een handelsmerk van Google Inc. Alle andere bedrijfs- en productnamen kunnen handelsmerken zijn van bijbehorende bedrijven waarmee zij zijn verbonden. Raadpleeg voor meer informatie www.google.com.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht