Drones, robots en apps lokken 300 scholieren naar Brussel

Op vrijdag 24 oktober bezoeken 300 leerlingen van de 3de graad ASO & TSO Brussel voor het kick-off event van Make IT Work. Dit project van de Erasmushogeschool Brussel en de Vrije Universiteit Brussel zet de jongeren op weg naar een STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) studiekeuze met demo’s van de modernste technologieën.
Robotica, 3D-printen, motion capture en virtual reality
Tijdens het event op Campus Kaai, de gemeenschappelijke campus van de Erasmushogeschool Brussel en de Vrije Universiteit Brussel testen de leerlingen de modernste technologieën uit en leren ze het ontwikkelingsproces erachter kennen. Alle demo’s komen uit de de labo’s van de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmushogeschool Brussel. Er zijn demonstraties van een quadcopter drone en een klimmende robot met zuignappen die je zelf mag besturen. Je kan ook kennis maken met motion capturing en een knappe demo van virtual reality. Er staan ook een aantal onderzoeksprojecten, zoals een stappende robot en een actieve enkel-voet prothese. Naast een deze onderzoekprojecten worden er ook verschillende robots gedemonstreerd die door de studenten van VUB en EhB tijdens hun studies zelf gedesigned en gebouwd zijn. Zo zijn er robots die een zelfstandig een trap opklimmen of robots die koffie rondbrengen en er zijn ook de coole robots Yummy en Herb. In het Fablab-Brussels kan je 3D Printers aan het werk zien en 2D stukken uitsnijden met een lasercutter . Kortom, hier komen leerlingen meteen te weten wat hen te wachten staat in een STEM studie in het hoger onderwijs.
iBeacons wijzen de weg
Hoe die technologie dan precies in zijn werk gaat, leren ze via de exclusief ontwikkelde event-app die hen uitdaagt om bij elke demo enkele inhoudelijke vragen over het ontwikkelings- en designproces op te lossen. De app interageert automatisch met elke demo door te communiceren met iBeacons.
Creëer je eigen teaching tool
Naast de demo’s krijgen de leerlingen ook een ondernemende brainstormsessie voorgeschoteld. Daarin worden ze gekoppeld aan één van de deelnemende bedrijven die hen een concreet probleem voorstellen om op te lossen.
Bedrijven zoals IBM, Belgacom en Materialise proberen, naast projectpartners VOKA Halle-Vilvoorde en Tracé Brussel, de aanwezige creativiteit te kanaliseren naar één innoverend idee dat een antwoord biedt op hun specifieke vraag.
Proximus gaat op zoek naar een nieuwe toepassing voor hun Hello-app en Materialise daagt de leerlingen uit om een revolutionaire nieuwe teaching tool te bedenken die ze kunnen 3D-printen. IBM vraagt na te denken over de toekomst van hun supercomputer Watson en Tracé Brussel zoekt naar atypische manieren van solliciteren via de nieuwste technologieën.
De pers wordt vriendelijk uitgenodigd op het event. Interviews met organisatoren, bedrijfspartners, leerlingen en leerkrachten zijn mogelijk.
Kick-off event Make IT Work
Wie?  Erasmushogeschool Brussel, Vrije Universiteit Brussel, VOKA Halle-Vilvoorde, Tracé Brussel, met de steun van Agentschap Ondernemen.
Wat?  Het startevent van het brugproject Make IT Work dat leerlingen van de 3de graad ASO en TSO op weg zet naar een studierichting en loopbaan binnen wetenschap en technologie.
www.make-it-work.be
Waar?  Erasmushogeschool Brussel en Vrije Universiteit Brussel, campus Kaai, Nijverheidskaai 170, 1070 Anderlecht
Wanneer?  Vrijdag 24 oktober van 12.00u tot 16.00u
Waarom?  Omdat er een sterke vraag is naar STEM-profielen op de arbeidsmarkt, maar te weinig leerlingen de weg vinden.