Geplaatst door KPN

Duurzaam idee voor datacenter Aalsmeer wint prijs

De noodstroomvoorziening van een datacenter kost veel energie. KPN bedacht een duurzame oplossing om dit verbruik te verminderen en viel daarmee in de prijzen.

Mocht de stroom uitvallen in het KPN datacenter in Aalsmeer, dan vangt een noodstroomvoorziening dat op. Om te garanderen dat zoiets vlekkeloos verloopt, moeten alle aggregaten continu voorverwarmd worden, ze kunnen niet ineens ‘vol gas’ aan. ‘Bij elkaar opgeteld hebben we het over een enorm hoog stroomverbruik: in Aalsmeer is dat 9 kW maal veertien noodstroomgeneratoren per uur’, vertelt Paul Driessen, commercieel productmanager Datacenters. Ter vergelijking, een broodrooster gebruikt ongeveer 1 kW per uur.

Om dit energieverlies tegen te gaan, werkte KPN het idee uit om de reguliere warmte uitstoot van het datacenter te gebruiken voor de noodstroomvoorziening. Dat heeft het energieverbruik van de noodstroomvoorzieningen in Aalsmeer met ongeveer 85% teruggebracht. Dit systeem, dat nieuw is in de wereld, gaat KPN op termijn ook uitrollen naar de andere acht KPN datacenters in Nederland. Dat past in de ambitie van KPN om het energieverbruik jaar-op-jaar te verminderen en in het verder verduurzamen van de bedrijfsvoering.

Met deze innovatie won KPN gisteravond de Sustainable Datacenter of the year award van DatacenterDynamics, een belangrijke internationale erkenning van buitengewone prestaties binnen een zeer complexe en competitieve markt.

Brechtje Spoorenberg, manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, is verheugd. ‘Dataverbruik neemt alleen maar toe en dat maakt het nog belangrijker ideeën te ontwikkelen die het stroomverbruik van datacenters beperkt of verlaagt.  Zo’n idee als dit is innovatief en past volledig in onze duurzaamheidsdoelstellingen om elk jaar ons energieverbruik te verminderen.’

Jaarlijks reikt de internationale brancheorganisatie Datacenter Dynamics prijzen uit die gelden als een van de belangrijkste erkenningen in de datacenterwereld. Een onafhankelijke jury van leidende datacentervakgenoten geeft erkenning voor bijzondere prestaties en bijdragen aan de markt. Ook vorig jaar viel KPN in de prijzen. Toen won KPN met het Eindhovense Tier IV datacenter twee awards.

Eerder deze week werd bekend dat KPN in de top 10 staat van de 2016 ET Carbon Rankings, dat de carbon efficiency meet van de 2.000 grootste beursgenoteerde bedrijven ter wereld. Samen zijn deze bedrijven goed voor 85% van de wereldwijde beurswaarde en stoten ze meer uit dan Canada,  de V.S. en de EU bij elkaar. Bovenaan de lijst staan de bedrijven die de laagste uitstoot hebben per $1 miljoen aan omzet. KPN is sinds begin 2015 klimaatneutraal.

Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van KPN  vind je hier.