Geplaatst door Loungeset

Je eigen webshop? Hard werken en gas geven!

Zeven jaar geleden startten drie vrienden, amper twintigers, een webshop in loungesets en tuinmeubelen. Nu hebben ze samen een grote showroom in Naarden, veel ervaring in de nog jonge wereld van online winkels en een eigen succesvolle online shop. Coen (30), Sebastiaan (29) en Willem (30) zijn de eigenaren van Loungeset.nl en delen graag hun verhaal met jonge ondernemers.

De eerste tip die Coen, mede-eigenaar van Loungeset.nl, ons mee kan geven is het volgende: ‘het allerbelangrijkste voor mensen die willen beginnen met een eigen bedrijfje is vooral het ‘gewoon doen’-gedeelte. Ga er voor. ‘Veel mensen lopen lang met een idee rond en blijven hier maar plannen over schrijven. Stop na een tijdje met schrijven en ga over tot actie. Begrijp me niet verkeerd, een goede voorbereiding is belangrijk, maar de knoop doorhakken is cruciaal.’

Ten tweede is marktverkenning nodig. Stel jezelf de vraag: ‘Wat ga ik precies doen?’ Coen legt dit als volgt uit; ‘Als je in de online business gaat beginnen, moet je weten waar je volume en potentie groot is. Vanuit onze eigen ervaring is marktonderzoek heel belangrijk. Kijk of er wel potentie is voor je product of dienst. Het kan soms zijn dat jij zelf denkt dat iedereen om je heen zit te wachten op jouw product maar dit is geen garantie dat dit ook daadwerkelijk zo is.’ Hoe dit werkt in de praktijk? Dit zijn de belangrijkste taken volgens Coen:

Onderzoek je zoekvolume
Gebruik zoekmachines om markten en niches te vinden waar zoekvolume ligt. Dit geeft een goede indicatie van de werkelijke potentie en je krijgt meteen een beeld van de concurrentie.

Gun jezelf een frisse blik
Ga met andere experts om de tafel zitten en vraag ze om hun ongezouten mening. Baken je de juiste doelgroep af? Is je product gewild? Is de vraagprijs goed in verhouding met de kwaliteit? Hier wordt je veel wijzer van.

Test veel en gestructureerd
Creëer een testomgeving en probeer daarin alles uit: van ontwerp tot kortingen. Je website is je visitekaartje en hier mogen absoluut geen fouten in zitten, dat is voor klanten echt een afknapper.

Besteed de techniek uit
Als je zelf het programmeren niet beheerst, besteed het dan uit. Ga niet eindeloos zelf zitten prutsen, dan komt je webshop nooit van de grond.

Leer je doelgroep door en door kennen
Je bouwt de webshop niet voor jezelf maar voor je doelgroep. Praat met ze en koester alle kritiek die je krijgt. Voer deze gedachte door in alles wat je kunt testen. Het bestelproces, de kwaliteit van je producten, de behoefte aan informatie en ga zo maar door. Op deze manier baken je meteen de doelgroep goed af en zorg je ervoor dat eventuele fouten op tijd aangepast kunnen worden.

Als laatste steekt Coen je een hart onder de riem: ‘Tijdens je start-up fase is zó veel mogelijk! Als online start-up ben je erg wendbaar en flexibel ten opzichte van grotere webshops. In de online wereld kan veel, zo lang je bereid bent om er veel uren in te steken en snel beslissingen durft te nemen. Zet die knop om en ga ervoor!’