Eneco ontwikkelt met startup mentaliteit nieuw digitaal platform

Eneco lanceert vandaag een radicaal nieuw Eneco.nl. Dinsdag volgt een nieuwe app. Het nieuwe digitale platform is in nauwe samenwerking met de klanten van Eneco én de bureaus eFocus, Colours en aFrogleap in een recordtempo van slechts vijf maanden tijd gerealiseerd.

Werken met een startup mentaliteit
Focuspunt van de verbeteringen aan het digitale platform was om het geheel overzichtelijker en vooral gebruiksvriendelijker te maken, ongeacht welk device wordt gebruikt. Naast een veel simpelere basisnavigatie en een compleet redesign, is er echt radicaal gesneden in de hoeveelheid informatie op de site. De vernieuwde digitale beleving moet niet alleen zorgen voor een hogere conversie, maar ook voor een sterkere uitstraling van het merk.

Alle veranderingen zijn gebaseerd op specifieke behoeften van klanten en prospects. Er zijn verschillende concept versies met ze gedeeld, op basis van de feedback daarop zijn bepaalde keuzes gemaakt en aanpassingen doorgevoerd. Ook de bezoekers van het Eneco forum zijn intensief betrokken bij de ontwikkeling.

Omdat veranderingen van deze omvang binnen grote organisaties over het algemeen erg traag verlopen, hebben Eneco en eFocus door middel van de agile scrum methode een framework gecreëerd waarbinnen alle betrokken disciplines echt snelheid konden maken. Er is echt als één team fysiek op dezelfde locatie gewerkt , met het mandaat om direct beslissingen te nemen. Deze opzet blijft (samen met input van klanten) ook de basis vormen voor continue doorontwikkeling.

Nieuwe digitale koers
De lancering van het nieuwe digitale platform is de eerste stap binnen Eneco’s digitale strategie om online op een radicaal simpele en aantrekkelijke manier te communiceren met klanten en prospects. Een concreet en zichtbaar resultaat is dat het nieuwe digitale platform is gecreëerd vanuit de één loket gedachte, voor alle producten en diensten. Een wens die sterk leefde bij de klanten van Eneco.

Uit klantonderzoek bleek bijvoorbeeld ook dat maar liefst 35% van het huidige verkeer gaat via smartphone én tablet. Het complete digitale platform is daarom ontworpen vanuit een ‘mobile first’ filosofie. Dat betekent, naast dat er een compleet nieuwe klanten-app wordt gelanceerd, ook dat Eneco.nl responsive is opgebouwd en daarmee geschikt is voor het gebruik van alle devices.

eFocus is verantwoordelijk voor het mede vormgeven en uitvoeren van de digitale strategie, het design en de front-end development. Colours is verantwoordelijk voor de technische realisatie en aFrogleap heeft de app gerealiseerd. Eneco.nl is gerealiseerd op basis van Sitecore.