Ergonomische technologie als drijvende kracht achter productiviteit en welzijn in de toekomst

Er wordt veel geschreven over technologische snufjes die we vinden in moderne, intelligente auto’s. Tegenwoordig kiest een voertuig zelf zijn ideale positie op de weg, voelt een auto wanneer het kan invoegen op een andere baan en wordt via de stoel een waarschuwingstrilling gegeven als een slaperige automobilist bij de les gehouden moet worden.

Dit soort technologische innovaties waarmee ons leven veiliger en eenvoudiger wordt, gaat zich steeds verder uitbreiden naar de werkvloer. Er zijn al slimme stoelen die onze houding meten en vastleggen hoe lang we al zitten, evenals slimme bureaubladen die weten wanneer we aanwezig zijn.

In een recent interview van de Economist Intelligence Unit over ‘Werken in de toekomst’, wijst Alan Hedge, hoofd van het Human Factors and Ergonomics Laboratory van Cornell University, erop dat dit soort technologie nog maar het begin is: “We staan aan de vooravond van een revolutie op het gebied van actieve objecten en producten die zijn uitgerust met sensoren.”

Professor Hedge noemt deze interactie tussen mensen en technologie ‘overal aanwezige ergonomie’. Op dit moment zijn slimme stoelen en bureaubladen nog geen gemeengoed op het werk. Maar veel mensen maken thuis wel al gebruik van die overal aanwezige ergonomie. Het is slechts een kwestie van tijd voordat wearables de werkplek voorgoed zullen veranderen. Een dergelijke ontwikkeling deed zich een aantal jaren geleden ook voor. De opkomst van de smartphone en tablet zorgde voor een flinke impuls voor het nieuwe werken; de basis hiervoor werd eerder gelegd door laptops en andere draagbare computers. Ik denk dat de huidige ontwikkelingen nu nog grotere gevolgen zullen hebben.

Gemak, directe toegang tot informatie en gezondere werkgewoonten vormen de drijvende kracht achter de opkomst van moderne ergonomie op de werkplek. Voor wearables is werknemerswelzijn al een belangrijk item. Uit een rapport van PwC genaamd ‘The Wearable Future’ uit 2014, bleek dat meer dan 80% van de consumenten gezonder eet, slimmer beweegt en toegang tot op maat gemaakte gezondheidszorg noemt als belangrijke voordelen van draagbare technologie.

Professor Hedge ziet deze technologieën “in toenemende mate opgenomen worden in de basis van onze omgeving”. Overal om ons heen communiceren we met slimme apparaten en materialen. Zo krijgen we geïntegreerde toegang tot persoonlijke en professionele informatie. Het is een interessant kijkje in een wereld waarin medewerkers met elkaar in verbinding staan. Hier vormen mensen, eerder dan technologie, de mobiele toepassing. In potentie biedt ieder oppervlak, technisch hulpmiddel of kledingstuk toegang tot informatie. Zo is een speciaal toegepast mobiel apparaat niet meer nodig. Er bestaat nu al een duidelijke vraag naar deze ultieme vorm van plaats- en tijdonafhankelijke werken. Onderzoek, in 2013 uitgevoerd in opdracht van Ricoh, wees uit dat bestuurders van organisaties verwachten dat de meerderheid van het personeelsbestand in 2018 bestaat uit iWorkers; medewerkers die 24/7 toegang hebben tot alle noodzakelijke informatie.

Toch aarzelen sommige organisaties nog om zich aan te passen, ondanks de opkomende technologie en de duidelijke voordelen van volledig mobiele en digitaal volwassen medewerkers *. In een ander onderzoek dat wij lieten uitvoeren naar de technologisch ontwikkelde werkplek van de toekomst, stelde slechts 29% van de werknemers dat hun bedrijf initiatief neemt om nieuwe werkmethoden te creëren en innovatieve technologieën te implementeren.

Sommige organisaties zijn eveneens langzaam met de introductie van processen die het mogelijk maken het welzijn van de werknemers te meten. Deze meting wordt zeker een groter thema in een tijdperk van overal aanwezige ergonomie. Apparaten die feedback geven over houding en stressniveau bieden werkgevers waardevolle inzichten in de gezondheid van de medewerkers. Inzichten die, op de juiste manier gebruikt, kunnen helpen bij het creëren van de meest optimale werkomgeving.

Voor bedrijven die naar de toekomst kijken, is het van cruciaal belang zich voor te bereiden op de integratie van opkomende en toekomstige technologische innovaties. Wanneer deze innovaties zich manifesteren, ontstaat een acute druk op achterhaalde processen en oude systemen. Deze moeten worden geoptimaliseerd voordat aanpassing aan de gewijzigde situatie mogelijk is. Bedrijven die bij de voorbereiding op onvermijdelijke veranderingen in werkmethoden aarzelen, lopen het risico achterhaalde vervoersmiddelen te worden in een tijdperk van intelligente auto’s.

* http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/eu/digital-maturity/