Geplaatst door Ericsson

Ericsson: 10 consumententrends voor 2017: kunstmatige intelligentie en virtual reality

Rijen Ericsson (NASDAQ: ERIC) ConsumerLab presenteert zijn zesde jaarlijkse trendrapport ‘The 10 Hot Consumer Trends for 2017 and beyond’ waarmee het een kijkje in de toekomst geeft. Kunstmatige intelligentie (KI) is dit jaar een belangrijk thema en consumenten zien het een grotere rol vervullen dan voorheen – zowel thuis als op het werk. Sterker nog, 35 procent van de gevorderde internetgebruikers wil een adviseur voor kunstmatige intelligentie op het werk, en een op de vier wil deze persoon als zijn manager.

Dit zijn de tien trends voor 2017 en erna:

1. Artificial intelligence everywhere: 35 procent van de gevorderde internetgebruikers wil een KI-adviseur op het werk, en een kwart ziet deze graag als zijn manager. Tegelijkertijd is bijna de helft bezorgd dat KI-robots er op korte termijn voor zorgen dat veel mensen hun baan verliezen.

2. Setting the pace for Internet of Things: Consumenten maken steeds vaker gebruik van geautomatiseerde applicaties, wat de acceptatie van IoT stimuleert. Twee op de vijf gelooft dat smartphones hun gewoontes leren, en op basis daarvan automatisch voor hen actie ondernemen.

3. Pedestrians drive autonomous Cars: In de toekomst besturen we waarschijnlijk niet meer zelf onze auto. Een op de vier voetgangers zou zich veiliger voelen tijdens het oversteken als alle auto’s zelfbesturend zijn, en 65 procent van hen heeft liever een zelfbesturende auto.

4. Merged reality: Bijna vier op de vijf gebruikers van VR gelooft dat deze technologie binnen drie jaar niet meer van echt te onderscheiden is. De helft van de respondenten is al geïnteresseerd in handschoenen of schoenen waarmee je met virtuele objecten kunt communiceren.

5. Bodies out of sync: Als zelfbesturende auto’s werkelijkheid worden, zal het aantal gevallen van wagenziekte toenemen. Drie op de tien verwacht daar medicijnen voor nodig te hebben. Een op de drie wil ook reis- of bewegingsziektetabletten voor het gebruik van VR en ‘augmented reality’.

6. The smart device safety paradox: Meer dan de helft gebruikt al een noodalarm, tracking of meldingen op zijn smartphone. Van degenen die zeggen dat ze zich veiliger voelen door hun smartphone zegt drie op de vijf dat ze meer risico nemen, omdat ze op hun telefoon vertrouwen.

7. Social silos: Mensen veranderen hun sociale netwerken vandaag de dag bewust in silo’s. Een op de drie zegt dat sociale netwerken hun voornaamste nieuwsbron zijn. Meer dan een op de vier vindt de mening van zijn contacten belangrijker dan de standpunten van politici.

8. Augmented personal reality: Meer dan de helft van de mensen wil een augmented reality-bril opzetten om een donkere omgeving te verlichten en gevaren in kaart te brengen. Meer dan een op drie wil er ook storende omgevingselementen mee verwijderen.

9. The privacy divide: Twee op de vijf gevorderde internetgebruikers willen alleen van versleutelde diensten gebruikmaken, hoewel mensen hierover wel verdeeld zijn. Bijna de helft is tevreden als hun privacy slechts redelijk goed is gewaarborgd, en meer dan een op de drie gelooft niet dat privacy nog bestaat.

10. Big tech for all: Meer dan twee op de vijf gevorderde internetgebruikers willen al hun producten afnemen van de vijf grootste IT-bedrijven. Daarvan geloven drie op de vier dat dit al binnen vijf jaar het geval zal zijn.

Michael Björn, Head of Research bij Ericsson ConsumerLab over de opkomst van virtual reality: “Volgens mij moeten we het, naast realtime, over ‘reality time’ hebben. In feite wordt wat we ‘realiteit’ noemen alsmaar persoonlijker en subjectiever. Consumenten omringen zich op sociale netwerken niet alleen met gelijkgestemden, ze beginnen ook de manier waarop ze de wereld ervaren aan te passen met VR- en augmented reality-technologieën. Consumenten willen daarnaast dat de toekomst volledig mobiel blijft. Dat impliceert een snelgroeiende vraag naar batterij-vriendelijke, directe en snelle connectiviteit. In dat opzicht betekent reality time dat het tijd is voor 5G-netwerken.”

########

Over het rapport

De resultaten van het rapport ‘10 Hot Consumer Trends for 2017’ komen voort uit het wereldwijde Ericsson ConsumerLab research-programma en gegevens uit een online onderzoek onder gevorderde internetgebruikers in 14 grote wereldsteden, dat in oktober 2016 is uitgevoerd. Hoewel de studie voor 27 miljoen burgers representatief is, zijn ze vanwege hun ‘early adopter’-profiel voor het verkennen van toekomstige trends belangrijk.

Over Ericsson

Ericsson is ‘s werelds grootste leverancier van communicatietechnologie en -diensten. De lange-termijn relaties met alle grote telecom operators ter wereld stelt mensen, bedrijven en samenlevingen in staat het potentieel te ontwikkelen en een duurzamere toekomst te creëren. Ericsson’s diensten, software en infrastructuur – vooral in mobiliteit, breedband en de cloud – stellen de telecom industrie en andere sectoren in staat beter zaken te doen, de efficiëntie te verhogen, de gebruikerservaring te verbeteren en nieuwe kansen te benutten.

Het bedrijf is met meer dan 115.000 medewerkers actief in meer dan 180 landen. Vandaag de dag gaat meer dan 40 procent van het wereldwijde mobiele verkeer over Ericsson netwerken en ondersteunt Ericsson netwerken die meer dan 2,5 miljard abonnees bedienen. Ericsson’s investeringen in research & development zorgen ervoor dat hun oplossingen en klanten voorop blijven lopen. De netto verkoop in 2015 bedroeg SEK 246.9 miljard (USD 29,4 miljard). Ericsson is opgericht in 1876, heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm en is genoteerd aan de NASDAQ OMX Stockholm en de NASDAQ New York.

Rapport: 10 Hot Consumer Trends for 2017
Infographic