Eten bezorgd krijgen voordat je hebt besteld

Amsterdam, 31-3-2014 —  Je eten bezorgd krijgen zonder dat je het besteld hebt. Eten bestelsite Thuisbezorgd.nl maakt het vanaf morgen werkelijkheid. De introductie is geïnspireerd op Amazon, dat al eerder een soortgelijke technologie aankondigde.

De nieuwe dienst, intern ‘pre-emptive delivery’ ofwel ‘preëmptieve bezorging’ genoemd, werkt op basis van patroonherkenning. Jitse Groen, directeur van Thuisbezorgd.nl: “Als mensen elke vrijdag dezelfde pizza bestellen vormt zich een patroon. Op basis daarvan kun je elke volgende vrijdag een voorspelling van gedrag maken”. Volgens het bedrijf zal de dienst voor veel mensen op science fiction lijken. “In wezen ontvangen mensen al een bevestiging voordat ze honger krijgen”, aldus Groen.

Het bedrijf houdt er overigens rekening mee dat de klant wellicht helemaal niet staat te wachten op de automatisch bezorgde pizza. De klant mag dan ook de bestelling weigeren, waarop Thuisbezorgd.nl de kosten op zich neemt.

De nieuwe dienst wordt actief voor alle klanten die in de afgelopen maand meer dan twee keer op vergelijkbare tijdstippen hebben besteld. Zij krijgen hun eten vervolgens automatisch geleverd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip als hun vorige bestellingen.

Thuisbezorgd.nl betaalt het bezorgrestaurant vooraf en klanten kunnen het verschuldigde bedrag vervolgens contant bij bezorging betalen of online via een link die automatisch per mail wordt verzonden.

De introductie die morgen staat gepland is voor zover bekend een wereldwijde primeur. Innovatie is een van de speerpunten van het bedrijf, dat in 2009 al het GPS-volgsysteem Food Tracker ® introduceerde en onlangs nog de internationale pers haalde door bitcoins als betaalmiddel mogelijk te maken bij al haar 25.000 aangesloten restaurants.