Etsy voor tweedewereldlanden Discovered trekt 92 investeerders aan via aandelen-crowdfunding

Rotterdam, 30-09-2014 Professionele ambachtslieden kunnen via Discovered online hun handgemaakte artikelen verkopen aan een wereldwijd publiek. Discovered is daarnaast een ‘social business’ die als doel heeft de omzet van kleine ambachtslieden in opkomende landen met 20% te verhogen. Via het aanbieden van handgemaakte producten heeft Discovered als doel om hand kleinschalig en uniek handwerk te behouden en te delen.

Dertien landen, 1.500 producten
Ambachtelijke werken zijn via Discovered makkelijk online te bestellen. Handwerkers uit onder andere Marokko, Zuid- Afrika, Indonesië, India, Kenia en Mexico bieden samen al zo’n 1500 producten aan. Sinds de lancering in mei 2014 zijn er zo’n negentig verkopers aangesloten, die rond de 300 artisans vertegenwoordigen.De verkoper bepaalt zelf welke prijs hij vraagt voor zijn producten. Daarbovenop rekent Discovered een marge van 15%. Wereldwijd zijn er ruim 1 miljard mensen die hun geld verdienen met de verkoop van handgemaakte producten.

Investeren in een social businessIn de afgelopen twee jaar is er €214.000 ingelegd door Discovered zelf. Om de volledige uitrol en de ontwikkelingen van het platform en de marketing daar omheen te kunnen financieren, is er een bedrag van €170.000 nodig; hiervan is inmiddels €100.000 ingelegd door privé-investeerders. Om de laatste €70.000 op te halen is er via investeringsplatform Symbid een aandelen-crowdfundingcampagne gestart.

“Hiervoor zijn twee redenen”, zegt Gijsbert van der Sleen, CEO en oprichter van Discovered. “Enerzijds hebben we het geld gewoon nodig voor de bedrijfsontwikkeling, anderzijds willen we niet alles laten financieren door grote investeerders maar willen we de beleggers als ‘ambassador’ de kans geven deel te nemen in Discovered. Niet als consument, maar als aandeelhouder van ons platform.”.

Betrokken aandeelhoudersDat lijkt te werken. Met ruim €62.000 op de teller is nu 89% van het doelbedrag gefinancierd. De 700 aandelen van EUR 100 per stuk worden dus succesvol verkocht. De eerste drie jaar ontvangen investeerders vanaf €200 een rendement van 7% in de vorm van Discovered-cadeaubonnen. Ook maakt iedere investeerder kans om uitgenodigd te worden voor de werkreis in 2015, en ontvangen investeerders vanaf €1.000 een uniek handgemaakt product met een persoonlijke boodschap van de maker. Discovered verwacht in 2016 winstgevend te zijn.