EU vice-president Katainen bezoekt TU Delft

Op 14 april bezocht Jyrki Katainen, Vice-President van de Europese Commissie, de TU Delft en YES!Delft, de Delftse bedrijfsincubator voor startende ondernemingen. Katainen was in Nederland om het EU-investeringsplan van 315 miljard euro toe te lichten. Ook Andy Klom, hoofd van de vertegenwoordiging van de EU Commissie en Paul Tang, lid van het Europese Parlement waren bij het bezoek aanwezig. Ze maakten kennis met een aantal wetenschappers en spin-offs van de TU Delft.

Robothanden voor de tuinbouw

Het gezelschap bezocht ondermeer de werkplaats van Laquey, een spinoff van de TU Delft die robothanden maakt voor de tuinbouw. De tuinbouw en voedingsindustrie mechaniseert en automatiseert steeds verder. Toch gebeurt het inleggen en verpakken van  kwetsbare groenten vaak nog door mensenhanden. TU Delft spin-off Lacquey B.V. heeft de oplossing: robothanden met menselijke trekjes, die zijn zeer voorzichtig en kunnen goed omgaan met verschillende vormen en maten. De robothanden maken gebruik van de ‘under-actuated technology’, waar de TU Delft al jaren onderzoek naar doet. De vingers van de robotgrijper vouwen zich om het product met beperkte knijpkracht, vrijwel gelijk aan een mensenhand. Daaromheen is een softwarelaag ontwikkeld die ervoor zorgt dat vision, robotsturing en handbewegingen geïntegreerd wordt tot een bruikbare machine in voedingsomgevingen.

Lacquey neemt deel aan twee EU projecten: Factory-in-Day en PicknPack.

Pitches

De bezoekers kregen verder korte presentaties van het Quantum Computing Lab van Leo Kouwenhoven, WANDER (draagbare valpreventie), HF Auto (dat zich richt op de menselijke factoren bij geautomatiseerd vervoer) en Eternal Sun (een spin-off die testapparatuur maakt die zonlicht nauwkeurig nabootst).

Hester Bijl, decaan van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, gaf twee presentaties: over innovatie van vliegvelden en over robots voor welvaart en veiligheid.