Geplaatst door EUREKA! Festival

Eureka!: wetenschapsfestival zondag 29 november Westergasfabriek

Amsterdam, 16 oktober – Hoe komen rokers van hun verslaving af? Wordt slapen ooit overbodig? Kunnen we melk maken uit gras? Op zondag 29 november van 10u tot 19u krijgen bezoekers antwoord op deze vragen tijdens het EUREKA! Festival op het Westergasterrein in Amsterdam. Heel Nederland is uitgenodigd om kennis te maken met de wetenschap en te ervaren hoe relevant, interessant en veelzijdig de wetenschap is. EUREKA! is het festival waar de antwoorden op de vragen over wetenschap van bijna 12.000 Nederlanders in spannende live experimenten, proeven, mini-colleges en films tot leven komen. Eureka! is een initiatief van De Nationale Wetenschapsagenda.

Kweekvleesijsjes en robotvoetbal
De Westergasfabriek is op 29 november a.s. voor jong en oud ingericht om te ontdekken hoe leuk wetenschap is. Ouderen beginnen de dag bijvoorbeeld met een mini-college van de beroemde neuropsycholoog Erik Scherder en leren wat de invloed van beweging en muziek is op het menselijk brein. Stelletjes kunnen in de Mutual Wave Machine testen of zij daadwerkelijk op dezelfde golflengte zitten. Kinderen leven zich ondertussen uit op het ontleden van apparaten en moedigen hun favoriete robot aan tijdens het robotvoetbal. Voor jong en oud zijn er kweekvleesijsjes, chemische proefjes en nog veel meer. Bekijk het volledige programma op www.eurekafestival.nl.

Over de Nationale Wetenschapsagenda
De Nationale Wetenschapsagenda wordt opgesteld door de Kenniscoalitie. De Kenniscoalitie bestaat uit de universiteiten (VSNU), hogescholen (VH), Universitair Medische Centra (NFU), KNAW, NWO, VNO-NCW, MKB-Nederland en de instituten voor toegepast onderzoek (TNO/TO2). De Nationale Wetenschapsagenda is een initiatief van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken.