Industry Wire

Geplaatst door Eurofiber

Eurofiber faciliteert Europees project voor zelfrijdende auto

Maarssen, 27 februari 2017 – Eurofiber neemt vandaag deel aan de Europese round table Connected & Automated Driving tijdens het Mobile World Congress 2017 in Barcelona. De round table, onder leiding van Vice-President van de Europese Commissie Andrus Ansip, is een volgende mijlpaal op weg naar de zelfrijdende auto. De European Automotive Telecom Alliance (EATA), met Eurofiber in de steering committee, presenteert er zijn ambities en plannen voor de uitrol van een Europees netwerk waarmee zelfrijdende auto’s de weg op kunnen. Onderdeel van die plannen is het zogenaamde CONCORDA-project. Daartoe behoort ook de pilot voor ‘Truck Platooning’ in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarin Eurofiber een proactieve rol speelt. Tijdens de round table ondertekent de EATA ook een Memorandum of Understanding (MoU) met de 5G Automotive Association (5GAA). Met deze ondertekening benadrukken de EATA en 5GAA het belang van een wereldwijde samenwerking tussen de ICT- en automobielindustrie op het gebied van intelligente voertuig- en wegtransportsystemen.

“De lancering van het CONCORDA-project en de ondertekening van de Memorandum of Understanding met de 5G Automotive Association laten zien dat er serieus werk wordt gemaakt van internationale samenwerking om tot concrete oplossingen voor zelfrijdende auto’s te komen. Daar zijn we bij Eurofiber een enorme voorstander van, vandaar ook onze actieve rol binnen de EATA. Met ons open glasvezelnetwerk, dat zich uitstrekt over de Benelux, bieden we een belangrijke basis voor de inzet van zelfrijdende auto’s. Er wordt vaak vergeten dat je hiervoor niet alleen slimme auto’s nodig hebt, maar ook een hoogwaardige en digitale infrastructuur die niet bij de grens ophoudt”, aldus Bart Oskam, CTO van de Eurofiber Group.

Versnellen adoptie technologie Truck Platooning
Het proefproject voor Truck Platooning in MRDH, waarin Eurofiber participeert, is een van de pilotcases binnen het CONCORDA-project dat EATA onlangs indiende bij de Europese Commissie. Bij CONCORDA zijn vooraanstaande telecom- en automobielbedrijven uit vijf landen van de Europese Unie betrokken. Eurofiber onderzoekt in de pilot voor Truck Platooning de communicatie-infrastructuur die nodig is om vrachtwagens geautomatiseerd in pelotons te laten rijden en met intelligente logistiek- en transportsystemen te laten communiceren. Doel is de verkeersveiligheid en –doorstroming te vergroten, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen en de productiviteit van chauffeurs te verhogen. Met het proefproject, dat van start gaat eind 2017, wil Eurofiber de adoptie van technologieën voor Truck Platooning versnellen. De pilot richt zich in eerste instantie op peloton-rijden binnen het Rotterdamse havengebied. De volgende stap is uitbreiding binnen MRDH en daarbuiten. Tegen 2020 kunnen de eerste commerciële toepassingen realiteit zijn. Op langere termijn wordt gestreefd naar onbemande, volledig zelfrijdende vrachtwagens. Eurofiber werkt in het proefproject onder meer samen met TNO, Smart Port, Thales, CGI en ARS.

Verregaande internationale samenwerking
Verregaande internationale samenwerking is van cruciaal belang bij de ontwikkeling en inzet van oplossingen voor ‘connected and automated driving’. Het gaat om combinaties van technologieën uit diverse sectoren, die binnen complexe ecosystemen met verschillende ketenpartners worden ingezet en ook grensoverschrijdend moeten werken. In de 5GAA zijn bedrijven als Audi, BMW Group, Daimler, Ericsson, Huawei, Intel, Nokia, Qualcomm en Vodafone vertegenwoordigd. Het ondertekenen van de MoU door EATA en 5GAA is een belangrijke stap in de totstandkoming van internationaal inzetbare en commercieel haalbare oplossingen voor ‘connected and automated driving’.

Over Eurofiber Group
Eurofiber Group is een leverancier van hoogwaardige digitale infrastructuur. Met ons eigen glasvezelnetwerk en onze veilige datacenters bieden wij bedrijven, overheden en non-profitorganisaties een toekomstvaste infrastructuur. Sinds onze oprichting in 2000, breiden we ons glasvezelnetwerk continu uit. Met meer dan 26.000 kilometer glasvezel, strekt het netwerk zich uit over Nederland en België en tot in Duitsland.

Bij Eurofiber geloven we in een open infrastructuur, waarbij netwerk en ICT-diensten afzonderlijk worden aangeboden. Dit geldt ook voor onze datacenters. Met deze open infrastructuur geven we onze klanten de vrijheid om zelf de diensten, toepassingen en aanbieders te kiezen die ze nodig hebben. Eurofiber Group heeft momenteel meer dan 300 medewerkers in dienst en bestaat uit de dochtermaatschappijen Eurofiber Nederland, Eurofiber België, Dataplace en UNET. Sinds 2015 is Antin Infrastructure Partners de aandeelhouder van Eurofiber. Voor meer informatie: www.eurofibergroup.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht