Europese landen besteden gezamenlijk zo’n 1,7 miljard euro aan online aankopen voor de feestdagen

Adobe heeft de resultaten bekendgemaakt van de Adobe® Digital Index 2014 Online Holiday Shopping Forecast. Dit onderzoek richt zich op het voorspellen van de online verkoop in Europa voor de feestdagen in de maanden november en december. Op basis van data-analyse van meer dan een biljoen website-bezoeken in de afgelopen 7 jaar voorspelt Adobe dat 19,3 procent van alle online aankopen gedaan worden in deze maanden. Dit is 10 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Amerikaanse retailers zijn afhankelijker van de verkoop in deze periode dan Europese retailers aangezien 27 procent van alle aankopen in VS gedaan worden in november en december.

Mobiel winkelen groeit sneller in Europa
Het gebruik van mobiele devices voor online aankopen groeit naar verwachting sneller in Europa dan in de VS. In Europa groeit het gebruik van tablets en smartphone bij het online winkelen met 38 procent in vergelijking met 25 procent in de VS. In Denemarken wordt zelfs een toename van 56 procent voorspeld. Ondanks de indrukwekkende groei in Denemarken, blijft het Verenigd Koninkrijk de koploper als het gaat om het percentage mobiele shoppers. In de UK is maar liefst 24 procent of ongeveer een op de vier online transacties afkomstig van een mobiel device. Noorwegen is tweede met 21 procent en Zweden zal de derde plek innemen met naar verwachting 19,5 procent van de online aankopen. Ter vergelijking, in de VS wordt naar schatting 18,5 procent van de online aankopen gedaan met een mobiel device.

“In het rapport van afgelopen jaar zagen we een sterke toename van het gebruik van mobiele devices in Europa en deze trend zet zich dit jaar voort. Vooral het dataverkeer afkomstig van smartphones neemt sterk toe met een groeipercentage van 72 procent, dit is ruim twee maal zoveel als de groei van tablet-gerelateerd verkeer (30%). Dit heeft zeker ook te maken met het feit dat de schermen van smartphones groter zijn geworden”, stelt Mark Zablan, President of EMEA, Adobe. “De voortdurende groei in dataverkeer van mobiele devices in combinatie met de opkomst van mobiele Beacons en mobiele betalingsmethoden betekent dat retailers in Europa de juiste strategie en technologieën moeten inzetten om klanten betekenisvolle en relevante mobiele ervaringen te bieden.”

Wanneer beginnen Europeanen met hun inkopen voor de feestdagen?
In Noorwegen starten consumenten het eerste met het online winkelen voor de feestdagen. De eerste grote piek in online aankopen in Noorwegen werd voorspeld voor  2 november (Volgens de voorspelling 127 procent meer online verkoop in vergelijking met een gemiddelde dag). De Finnen en Denen volgen kort na de Noren en starten hun online inkopen voor de feestdagen op 3 november (134 procent meer online verkoop volgens de voorspelling dan een gemiddelde dag) en 6 november (100 procent meer online verkoop). De Nederlanders, Engelsen en Fransen beginnen pas echt vanaf 25 november online hun inkopen te doen. Ook de Belgen kopen pas laat online producten voor de feestdagen. De eerste piek in België vindt waarschijnlijk plaats op 24 november.

Wanneer is de piek van de inkoop voor de feestdagen?
Duitsland zal in Europa de grootste piek hebben in online verkoop met een verwachte omzet van 437 miljoen euro op 8 december. Frankrijk is tweede met een piek van naar verwachting 382 miljoen euro op 7 januari 2015. Dit is de enige piek van alle 11 onderzochte Europese landen die buiten de decembermaand valt. Het Verenigd Koninkrijk is derde met een voorspelde verkooppiek van 357 miljoen euro op 1 december. De online aankopen in België heeft waarschijnlijk de hoogte piek op 15 december. In Nederland vindt de piek op 10 december plaats.

Gemiddelde besteding per persoon tijdens de piek
Europeanen besteden gemiddeld meer per persoon tijdens de piek in online aankopen in hun land dan de Amerikanen. Europeanen besteden online gemiddeld 7,12 euro per persoon en Amerikanen besteden gemiddeld 6,44 euro per persoon tijdens Cyber Monday (de belangrijkste online verkoopdag in de VS, 1 december). De Zweden besteden gemiddeld het meeste per persoon online met maar liefst 10,35 Euro tijdens hun belangrijkste verkoopdag (15 december), op de voet gevolgd door Zwitserland met 9,92 euro (8 december) en Finland met 9,81 euro gemiddeld per persoon (11 december). Belgen besteden gemiddeld het minste met 3,99 euro (15 december). De gemiddelde uitgave per persoon is berekend door de totale uitgaven tijdens de piekdag te delen door de totale populatie per land.

Wat is de beste dag om online aankopen te doen?
Adobe Digital Index heeft de prijsinformatie geanalyseerd in de UK en Duitsland om te voorspellen wanneer consumenten de grootste prijsdalingen kunnen verwachten. In Duitsland worden producten gemiddeld 10 procent afgeprijsd gedurende november, maar de prijzen dalen aanzienlijk begin december plaats tot een gemiddelde prijsdaling van 20 procent. Consumenten kunnen net na Kerstmis de laagste gemiddelde prijzen van het seizoen verwachten waarbij de gemiddelde prijs 23 procent lager is dan normaal en 5 procent van de producten tot de helft goedkoper is. Consumenten kunnen hierdoor de laatste dagen van het jaar nog profiteren van de beste deals.

Net als in Duitsland worden producten in het Verenigd Koninkrijk in november gemiddeld afgeprijsd met 10 procent en de prijzen dalen met 15 procent gemiddeld begin december. De prijzen zijn het laagst een paar dagen voor Kerst met een gemiddelde prijsdaling van 24 procent op 24 december. Sommige Engelse retailers bieden zelfs korting tot 60 procent op 24 december.

Aanvullende voorspellingen en uitkomsten voor Nederland en België:

België:

• De inkopen voor de feestdagen beginnen op 24 november met een verwachte online verkoopgroei van 21 procent in vergelijking met een gemiddelde dag
  • De piek in verkoop vindt plaats op 15 december waarbij de online uitgaven in totaal waarschijnlijk zo’n 44,7 miljoen euro zullen zijn
  • Gemiddelde uitgave per persoon tijdens een piekdag (15 december) is 3,99 euro
  • 12,9% van alle online aankopen voor de feestdagen wordt gedaan met een smartphone of tablet, een toename van 44 procent in vergelijking met vorig jaar
  • 17 procent van de jaarlijkse online verkoop vindt plaats in november en december. Belgische retailers zijn niet afhankelijk van de verkoop tijdens deze periode om een goede online verkoopjaar te draaien
  • De online verkoop rond de feestdagen groeit met 5 procent in België

Nederland:

• De echte start van de inkopen voor de feestdagen is op 25 november met een verwachte toename van 75 procent in vergelijking tot een gemiddelde dag
  • De piek is op 10 december met een voorspelde totale uitgave van 93,7 miljoen euro
  • De gemiddelde uitgaven per persoon tijdens de piekdag (10 december) is 6,40 euro
  • 16,6 procent van alle online aankopen tijdens deze periode is afkomstig van smartphone of tablet, een toename van 35,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar
  • 24 procent van de jaarlijkse online verkoop in Nederland vindt plaats in november en december. De periode rondom de feestdagen vertegenwoordigt 16,7 procent van het totale jaar dus de Nederlandse retailers zijn afhankelijk van deze periode voor het succes van hun jaarlijkse online verkoop
  • Online verkoop rondom de feestdagen groeit naar verwachting met 8 procent in Nederland

Het Adobe Digital Index report is gebaseerd op de analyse van meer dan een biljoen bezoeken de afgelopen zeven jaar aan meer dan 4500 retail websites. Meer dan 70 procent van de online verkoop van de top 500 retailers in de VS wordt gegenereerd door bedrijven die gebruik maken van Adobe Analytics. Dit grote marktaandeel maakt het voor de Adobe Digital Index mogelijk om succesvol de online bestedingen in de VS tijdens Cyber Monday te voorspellen. In 2012 was de voorspelling op 1 procent nauwkeuring, in 2013 waren de voorspellingen van Adobe het meest nauwkeurig van alle technologiebedrijven in de VS.

Over Adobe Digital Index
Adobe Digital Index publiceert onderzoek over digital marketing en andere onderwerpen die aansluiten bij de interesse van senior marketing en e-commerce professionals binnen verschillende industrieën.  Onderzoek is gebaseerd op analyse van geselecteerde, geanonimiseerde en geaggregeerde data van meer dan 5.000 ondernemingen wereldwijd die gebruik maken van de Adobe Marketing Cloud om bruikbare data te verzamelen en activiteiten op hun website te analyseren. De foutmarge voor de 2014 Online Shopping Forecast is drie procent met een zekerheid van 90 procent.