Industry Wire

Geplaatst door OJOO

Explore the city op de Mobile Storytelling Day 29/09

Op donderdag 29 september organiseert de Gentse start-up OJOO voor het eerst een Mobile Storytelling Day in de Zebrastraat in Gent.  Hiermee spelen ze in op de veranderende manier van verhalen vertellen door middel van digitale technologieën.

Marieken Dewitte, community manager bij OJOO: “Met OJOO hebben we 2 jaar aan een platform gewerkt waar iedereen eenvoudige mobiele verhalen en spelen kan creëren. Vandaag zien we de eerste mooie uitwerkingen van spelen in steden en gemeenten, maar we merken ook de nood om te assisteren bij de creatie van mobiele verhalen.  Daarom hebben we een kant-en-klaar pakket ontwikkeld voor toeristische diensten, attracties en gidsen.”

Explore the city

Het ‘Explore the city’-pakket is een  DIY-formule waarmee iedereen kwalitatieve en interessante stadsbelevingen kan creëren. Het omvat 5 digitale producten : een toeristische wandeling, een zoektocht, een foodtour, een themaspel en een tocht ‘by locals’. De maker kiest zijn tocht naar keuze en hoeft enkel nog tekst- en beeldmateriaal te uploaden. Het doel is de traditionele stadsgidsen, wandelzoektochten of spelen om te vormen naar interactieve belevenissen op je smartphone.

“Vaak zie je nog leerlingen en toeristen rondlopen met papieren zoektochten, kaarten en mappen.. Via OJOO kan dit makkelijk op een digitale manier. Via een handleiding met insider tips en toffe designs heb je in een handomdraai een professionele digitale tocht op je smartphone. Hiermee kan écht iedereen aan de slag.” vertelt Marieken, community manager bij OJOO.

Mobile storytelling Day 29/09, Gent

Op de uitverkochte inspiratiedag rond mobiele verhalen vertellen,  steekt de jonge scenariste en videomaker Shauni De Gussem steekt van wal met inspiratie voor digitale formats, verrassende verhaallijnen en do’s en don’ts bij digitale verhalen. Vanuit verschillende invalshoeken en sectoren delen een 5-tal sprekers hun ervaringen met het mobiele verhalen vertellen. Zo vertelt onder andere gerenommeerd auteur Patrick Bernauw hoe hij zijn verhalen digitaal vorm geeft. De deelnemers blijven niet alleen op hun stoel zitten, maar gaan daarna op speurtocht naar de moord op de Zebra. Wat maakt een spel fun en hoe beleven spelers zo’n mobiel verhaal, is een ander belangrijk facet bij het maken van een digitaal spel. Hoe zo’n spel tot stand kwam, komt ten slotte aan bod bij het doorlopen van de webstudio.

Interactief stadsspel “Wie heeft de zebra vermoord”

Om de deelnemers te laten voelen wat er mogelijk is, werkte content manager Titouan Mares een voorbeeldspel uit in en rond het Zebra complex.  “Wie heeft de zebra vermoord?” is een mobiel detectiveverhaal waarin de spelers cluedogewijs de moord op de Zebra moeten ontrafelen. Het spel kan je gratis spelen.

“Titouan: Vroeger was er in deze buurt een dierentuin en daar zijn nog enkele restanten van te vinden. We laten de mensen via dit spel kennis maken met de geschiedenis en vragen hen de moord op de zebra op te lossen.. Het is een suspense verhaal geworden in ware jaren 30 stijl”

OJOO, de wordpress voor gamificatie

Ojoo wil het voor iedereen mogelijk maken om leuke en interactieve mobiele spelen te creëren zonder te coderen. Met het OJOO-platform kan je aan locaties media, opdrachten en prijzen koppelen en zo van de wereld een spel maken. Iedereen voegt zijn verhaal toe in de webstudio en 5 minuten later heb je hier een interactieve applicatie om op smartphones te spelen.

“Peter: Ik ontwikkelde OJOO om de spelen die ik als jeugdwerker maakte te kunnen omzetten naar mobiele varianten. OJOO is nu een platform waarmee zowel geocaches (schattenzoektochten)  als PokemonGo’s kunnen gemaakt worden door iedereen.”

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht