Geplaatst door Infotheek

Explosieve toename van gebruikte computerapparatuur

Leiden, 10 november 2016 – De markt voor gebruikte apparatuur als computers, laptops, tablets, monitors en mobiele telefoons is geëxplodeerd. Steeds meer bedrijven en particulieren kiezen voor jonggebruikte apparaten die eruitzien als nieuw en werken alsof ze zo uit de winkel komen.

De markt voor ‘gebruikt’ is in de Benelux, Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië inmiddels goed voor circa 15 tot 18 miljard euro, in totaal 17 tot 20 procent van de totale hardwaremarkt in die landen. Onder ‘gebruikt’ wordt verstaan zowel opgeknapte computerapparatuur (beter bekend als ‘refurbished devices’) als apparatuur die via webshops is gekocht, maar die retour wordt gestuurd en niet meer als nieuw kan worden verkocht. Van alle niet-nieuwe computerapparatuur die momenteel wordt verkocht is 15 procent eerder als nieuw afgeleverd bij een andere klant.

Onderzoek
Een en ander blijkt uit onderzoek van internationaal consultancybureau McKinsey & Company en een analyse van het Nederlandse Infotheek, marktleider in het segment ‘gebruikt’. Het onderzoek vond plaats in verband met de overname van Infotheek eerder dit jaar  door de Zweedse private equity partij Altor. Infotheek levert naast gebruikte apparatuur ook nieuwe hardware en software. In zes jaar tijd verzesvoudigde de omzet van het bedrijf. Bedroeg die in 2010 nog 55 miljoen euro, de omzet komt dit jaar naar verwachting uit op circa 360 miljoen euro.

McKinsey & Company verwacht een verdere groei van de markt ‘gebruikt’ met circa twee procent per jaar, daar waar de totale software- en hardwaremarkt juist licht daalt. De analyse van Infotheek laat zien dat zowel bedrijven als consumenten in Europa ‘moe’ worden van de nieuwe apparatuur die hen telkens door producenten wordt opgedrongen.

Afschrijven
Volgens Infotheek-CEO Jordy Kool zijn er meerdere redenen voor het veranderende aankoopgedrag van bedrijven en consumenten. “De kwaliteit van computerapparatuur is tegenwoordig zó goed dat het onzin is om het in drie jaar af te schrijven, zoals voorheen gebruikelijk was. Data wordt tegenwoordig opgeslagen in de cloud, dus de opslagcapaciteit van apparaten als laptops is ook al geen reden meer voor vervanging. Daar komt een sterke toename van het aantal apparaten per gebruiker bij: bedrijven en consumenten vinden het te duur om telkens nieuwe apparaten te kopen.”

Ook in de IT-sector is duurzaamheid de trend. “Liever goed gebruikt, dan wéér een nieuw apparaat kopen. Hergebruik en milieubewustzijn spelen een steeds grotere rol”, aldus Kool. “We merken bovendien dat zowel zakelijke gebruikers als consumenten moe zijn van voortdurende prijsstijgingen voor wéér een nieuw model. En tot slot, maar niet onbelangrijk: de explosieve toename van retourzendingen van webshops: tien procent van de bestellingen gaat terug en deze apparatuur kan dan niet meer als nieuw worden verkocht. Vaak ontbreekt ook een kabeltje of de gebruiksaanwijzing en komen deze apparaten terecht bij de afdeling ‘terug na verkoop’.”

Over Infotheek Group
Infotheek is één van de grootste leveranciers in Nederland van nieuwe hardware en software. Infotheek levert al 25 jaar software- en hardware oplossingen uiteenlopende sectoren. Infotheek is Europees marktleider voor gebruikte hardware en software. Infotheek beschikt over het grootste refurbish centrum van Europa. Daarnaast biedt Infotheek een breed pakket aan ICT-diensten aan, heeft de onderneming een sterk groeiende verhuurtak. De IT-onderneming speelt in op de sterke marktbeweging naar een circulaire economie waarbij nieuwe IT-apparatuur na enkele jaren wordt teruggenomen en na een grondige revisie van hardware en software een nieuw leven krijgt. Infotheek is initiatiefnemer van de stichting IT4Kids, waaraan bedrijven en particulieren hun oude IT-apparatuur kunnen doneren. Van de opbrengst ondersteunt IT4Kids projecten voor jeugd en sport.