Industry Wire

Geplaatst door Optivo

Fitnessapp Freeletics kiest voor optivo: integratie app met e-mailmarketing

Berlijn, 29 september 2016 – Freeletics, de mobiele applicatie voor sport- en fitnessfanaten, vertrouwt voor zijn e-mailmarketing op de kennis en technologie van optivo. De mogelijkheden van de app worden gekoppeld aan de communicatiemogelijkheden van het omnichannel marketingplatform optivo® broadmail. De communicatiekanalen zijn optimaal op elkaar afgestemd om een uniforme klantervaring te garanderen binnen de hele customer lifecycle. De fitness-specialist focust vooral op het inschrijvingstraject van de gebruiker, maar ook op de begeleiding tijdens de trainingsactiviteiten. De mailings worden binnen een eigen template opgesteld en verzonden in zeven verschillende talen. De samenwerking is vanaf het prille begin succesvol gebleken met open rates tot wel 133 procent.

Freeletics helpt mensen over de hele wereld om fit te blijven. De app heeft al meer dan 12 miljoen geregistreerde gebruikers en wint nog eens 12.000 nieuwe leden per dag. Om ervoor te zorgen dat de leden voortdurend gemotiveerd blijven, maakt Freeletics gebruik van gepersonaliseerde en aansprekende mailings binnen de hele customer lifecycle. De trigger voor het sterk gepersonaliseerde e-mailcontact komt voort uit de app-interactie van individuele gebruikers.

Begeleiding van de gebruiker

Freeletics zet optivo® broadmail in om de applicatie en e-mailmarketing effectief te integreren. Op deze manier kan de fitnessspecialist zijn gebruikers eenvoudig en op een geautomatiseerde wijze benaderen en bijstaan gedurende de gehele gebruikerservaring. E-mailcommunicatie vindt plaats tijdens verschillende fasen, zoals inschrijving en activering, na het downloaden van de app tot aan het dagelijkse motiveren van de actieve gebruikers en het activeren van inactieve gebruikers. Een belangrijke succesfactor is de vloeiende overgang tussen e-mail en app – dankzij optimalisatie voor mobiele apparaten en het visueel aantrekkelijke design van de templates. Freeletics verstuurt zijn mailings in zeven verschillende talen (Engels, Duits, Frans, Italiaans, Spaans, Portugees en Turks).

Dynamische onboarding in de eerste 30 dagen

Als succesvolle start-up focust Freeletics speciaal op gebruikers die zich direct hebben ingeschreven na het downloaden van de app. Nieuwe gebruikers worden de eerste 30 dagen actief geïnformeerd over de Freeletics levensstijl via e-mail. Het bedrijf streeft uiteindelijk naar meer dan alleen de beste fysieke vorm: leden moeten op lichamelijk en geestelijk gebied goed in hun vel zitten. Tijdens het registratieproces vullen de gebruikers nuttige gegevens in, zoals bijvoorbeeld hun geslacht en huidig fitnessniveau. Deze gegevens worden gebruikt om op maat samengestelde trainingsschema’s aan te bieden, maar ook voor het personaliseren van e-mails en voor het doen van speciale aanbiedingen. Al deze middelen zijn bedoeld om de interesse van de leden vast te houden en te versterken, en om er zo voor te zorgen dat de app regelmatig wordt gebruikt.

Op maat gemaakte inhoud in de customer lifecycle

Freeletics is ook actief met gerichte contentmarketing door o.a. achtergrondinformatie aan te bieden en handige tips over sport, fitness, voeding en mentale kracht. Op deze manier wordt het trainingsgedrag continu ondersteund en ook wordt de identificatie met Freeletics als merk versterkt. De fitnessspecialist geeft daarnaast aanbevelingen over up-selling aanbiedingen en stimuleert via e-mail actief aankopen binnen de app. De context voor de persoonlijke e-mailbenadering wordt bepaald door het gedrag van de gebruiker in het verleden en de huidige trainingsactiviteiten. Leden die de laatste tijd weinig hebben getraind, krijgen zo e-mails met motiverende en inspirerende inhoud. Actieve gebruikers worden juist gefeliciteerd met hun successen en mijlpalen. Langdurige gebruikers krijgen een speciale e-mail om gemotiveerd te raken tijdens hun intensieve trainingsprogramma van meerdere maanden in aanloop naar de ‘Hell Week’. De e-mails over deze extra intensieve trainingsweek hebben een indrukwekkende gemiddelde open rate van 127 procent.

Steffi Rinderle, Senior CRM Manager bij Freeletics GmbH, over de samenwerking met optivo: ‘Een op maat gemaakte, persoonlijke benadering via e-mail is voor ons heel belangrijk. De samenwerking met optivo stelt ons in staat om op een eenvoudige manier persoonlijk én geautomatiseerd contact te houden met onze leden. Daardoor kunnen we regelmatig het gebruik van onze app triggeren. Met optivo hebben we een partner gevonden die ons voorziet van de technologie die we nodig hebben en die onze specifieke wensen en eisen invult

Social posts

Fitnessapp Freeletics kiest voor optivo: integratie app met e-mailmarketing

Freeletics, de mobiele applicatie voor sport- en fitnessfanaten, vertrouwt voor zijn e-mailmarketing op de kennis en technologie van optivo. De mogelijkheden van de app worden gekoppeld aan de communicatiemogelijkheden van het omnichannel marketingplatform optivo® broadmail.. Lees HIER meer.

Volg optivo Nederland op LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/optivo-nederland

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht