Industry Wire

Friendgift lanceert sampling via Facebook en WhatsApp

Startup Friendgift biedt fabrikanten vanaf vandaag een nieuwe, sociale manier om hun producten door consumenten uit te laten proberen: Social Sampling. De launch volgt na een aantal succesvolle pilots. Waar traditionele samplingacties meestal offline, bijvoorbeeld op straat of in winkels, plaatsvinden, kunnen fabrikanten via Friendgift productsamples verspreiden via nieuwe kanalen zoals Facebook en binnenkort WhatsApp. Dit biedt fabrikanten het voordeel om meer consumenten op een goedkopere en effectievere manier te bereiken.

Friendgift wil met Social Sampling de bekende uitdeelacties op straat digitaliseren. Dit doet de Amsterdamse startup door samples van bekende merken als cadeautjes op de website van Friendgift aan te bieden. Door de koppeling met Facebook kan Friendgift iedere Social Sampling-campagne targeten op doelgroepkenmerken zoals geslacht, leeftijd, woonplaats en specifieke interesses. De resultaten van de actie zijn bovendien real-time meetbaar. Volgens Teis Elferink, mede-oprichter van Friendgift, is traditionele sampling, door het ontbreken van deze mogelijkheden, vooral schieten met hagel en daarom niet meer van deze tijd. ’Vergeleken daarmee schieten wij met scherp.’

Speerpunt van Social Sampling is dat niet de fabrikanten, maar de consumenten zelf de ‘marketeers’ zijn die het product online van vriend naar vriend verspreiden. Consumenten geven de samples namelijk als cadeau aan hun Facebookvrienden. De ontvangers krijgen het product thuisbezorgd of verzilveren het door een mobiele coupon op retaillocaties te laten zien. Behalve zichtbaarheid van het merk die hiermee binnen vriendenkrin­gen op Facebook ontstaat, komt de consument daadwerkelijk in aanraking­ met het product, zonder dat dit als directe reclame wordt ervaren.

’Elke Social Sampling-actie verbinden we namelijk aan een bepaald thema of gesprek van de dag op Facebook. Zo kan een ijsfabrikant inspelen op een hittegolf door Facebookvrienden elkaar ijsjes te laten geven met hun eigen persoonlijke boodschap. Het feit dat je hierbij het product van een vriend krijgt, wordt als sympathiek ervaren, waar traditionele sampling vooral een vorm van push-marketing is,’ zegt Elferink.

Succesvolle pilots
Friendgift heeft al een aantal succesvolle pilots gedraaid, onder andere met Royal Club van Vrumona en Nescafé van Nestlé. Gedurende de actie van Nescafé konden Facebookvrienden elkaar onder de noemer ‘Sharing is Caring’ een kopje koffie geven om de maandagmorgendip door te komen. De ontvangers kregen vervolgens een sampleverpakking met de nieuwe smaak van Nescafé op hun deurmat bezorgd. Bij alle pilots waren de beschikbare samples binnen enkele uren vergeven, dit succes is voor Friendgift aanleiding geweest om het platform door te ontwikkelen voor campagnes op grote schaal.

Toekomst
Friendgift voert op dit moment gesprekken met supermarkten voor de inzet van pick-up-points als verzilverlocatie. Bovendien staat in de planning om naast Facebook ook WhatsApp toe te voegen als samplingkanaal en komt Friendgift binnenkort met een white-label oplossing waarbij merken hun eigen branded actiepagina krijgen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht