Industry Wire

Geplaatst door FuturumClub

Futurum voorop binnen de digitale retailrevolutie

Afgelopen weekend heeft in de Haarlemmermeerstraat 114 in Amsterdam de opening plaatsgevonden van FuturumClub. Hiermee heeft het Apeldoornse onlinesportbedrijf de eerste stappen gezet op gebied van fysieke retail.  “Het is mijn stellige overtuiging dat online en offline retail in elkaar smelten. Met de opening van onze Club hebben wij een touchpoint toegevoegd voor communicatie met de klant ” aldus eigenaar Harmen van der Meulen.  Het gaat binnen ons bedrijf om passie voor wielrennen en service voor de klant in het bijzonder”.  Nico van Offeren van bureau Friends of Retail geeft aan “FuturumClub is de plek waar wij met klanten kunnen knuffelen, een plek waar klanten en medewerkers samen sport kunnen beleven”.  Focus van het concept ligt in optimale interactie, zo kunnen klanten langs komen om te sleutelen aan hun fiets, voor passend advies door één van de specialisten of deel te nemen aan één van de vele evenementen. FuturumClub is niet alleen een Clubhuis voor wielrennen maar er wordt ook zeker aandacht besteed aan andere sporten, denk aan hardlopen/ triathlon en outdoor. De locatie in de nabijheid van het Vondelpark is dan ook perfect gekozen.  Iedere maand zijn er nieuwe activiteiten, zo staat de Club deze maand in het teken van “fietstrainers” en de maand daarna in het teken van sportveiligheid.

Harmen van der Meulen zegt dat hij gezocht heeft naar een unieke propositie. “Een concept van, voor en door klanten binnen een retailomgeving, weg van de traditionele benadering “kan ik u helpen, lees het pushen van verkoop”.   Daarnaast is er natuurlijk de koppeling met online en informatie. Zo krijgt de klant door het scannen van de barcode direct informatie over het product, kan deze een video bekijken of het product meteen in de Club of later thuis bestellen. Alle producten worden thuis bezorgd maar kunnen ook in de Club worden opgehaald op ieder gewenst moment. Voor het scannen heeft Futurum een eigen app ontwikkeld.  De app vormt het startpunt voor on en offline oriëntatie en biedt op termijn de mogelijkheid dat klanten onderling met elkaar kunnen communiceren. Zie het als een soort forum waar klanten elkaar helpen.  De ontwikkeling van alle innovatie ligt in handen van een eigen ontwikkelteam onder leiding van CTO Gerco Vermeer.

Naast de app wordt hard gewerkt aan een breed communicatieplatform voor wielrenners. Marketingmanager Menno Kamp  legt uit dat  twee keer per jaar een magazine uitgegeven wordt in een oplage van 75.000 exemplaren en dat er een hoge respons is op de commercials van FuturumShop die veelvuldig worden uitgezonden rond sportuitzendingen.  Het belang van mobiel als tweede scherm valt hierbij op, inmiddels heeft mobiel het tablet en de desktop achter zich gelaten als belangrijkste communicatiemiddel.   Verder verstuurt FuturumShop frequent nieuwsbrieven aan meer dan 145.000 klanten en is het bedrijf actief binnen alle social media waar veelvuldig de middelen video en  blogs ingezet worden.

“Het openen van de FuturumClub is echt pas het begin van onze ambities.  Het is een proces van dagelijks de communicatie met de klant optimaliseren. Zie het als de gezelligheid van vroeger met de snelheid van nu”  aldus de enthousiaste CEO Harmen van der Meulen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht