Gaten in de leadfunnel van de BV Nederland

DEN HAAG, 20150129 — Organisaties schieten nog volop met hagel in het wilde weg om leads te genereren, 84% van de onderzochte bedrijven heeft geen controle op de communicatiemix. Om integrale controle te realiseren maken bedrijven dit jaar de stap naar marketing automation, zo blijkt uit het ProSpex Trendrapport ‘Leadgeneratie anno 2015’ over marktbewerking.

Het jaar 2015 staat voor veel bedrijven in het teken van de accountability. Iedere geïnvesteerde euro in marktbewerking moet verantwoord worden. Investeringen moeten renderen en kwalitatieve leads opleveren.

Strategie
Online communicatie wordt steeds belangrijker ten opzicht van de sales voor leadgeneratie, echter het  uitrollen van een content marketing strategie blijkt geen sinecure. “Slechts 28% van de bedrijven is zover, maar de meesten lijken de regel ‘in case of doubt publish’ te hanteren. De content relevantie voor de doelgroep is merendeels onbekend en slechts 6% doet regelmatig onderzoek naar de behoefte van de lezer”, aldus Maxim Spek, directeur ProSpex.

Spek is ervan overtuigd dat meer onderzoek leidt naar kwalitatief betere en meer leads. “Door met diverse soorten content en kanalen een juiste communicatiemix te maken, neemt zowel het aantal leads als de conversie per lead toe. Dat gebeurt zelfs structureel wanneer een goede strategische basis voor content marketing wordt gelegd.”

Leads zijn voor bedrijven meestal niet te herleiden tot een instrument of kanaal. Bijna 70% heeft geen zicht op de eerste stap van een website-bezoek naar Marketing Qualified Lead (MQL). Over de conversie van MQL naar een Sales Qualified Lead (SQL) of een afspraak tast 1 op de 2 bedrijven in het duister.

Nieuwe economie: integrale controle
In de nieuwe economie waar via meerdere online kanalen gewerkt wordt en versnippering van de aandacht op de loer ligt, nemen bedrijven actief maatregelen om alles in één omgeving onder controle te brengen en de leadgeneratie te stroomlijnen.

Deze geïntegreerde aanpak staat bekend onder de koepelterm marketing automation. Op dit moment heeft slechts 18% zo’n omgeving ingericht, maar verbetering is op komst: bijna de helft van de bedrijven is van plan om gebruik te gaan maken van marketing automation.

Trendrapport 2015
Het ProSpex Trendrapport 2015 biedt een gedetailleerd overzicht van de stand van zaken en waar het met de leadgeneratie anno 2015 naartoe gaat. Vanuit de feiten, vanuit een aantal expert views, en met een paar concrete praktische adviezen om grip te krijgen op de communicatiemix.

Over Prospex
ProSpex is marktleider in business-to-business telemarketing in Nederland. Al ruim 8 jaar helpt Prospex bedrijven excelleren in leadnurturing en faciliteert het de zakelijke markt met leads dankzij een gerichte communicatiemix van klantgerichtheid, kennis, creativiteit en eigenwijsheid. Hierdoor weet ProSpex al jarenlang opdrachtgevers zoals KPN, T-mobile, LeasePlan, en Microsoft, slim te positioneren.