Geplaatst door Gemalto

Gemalto lanceert eerste Hardware Security Module voor management van encryptiesleutels in de cloud

Amsterdam, 29 juli 2015 – Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO), wereldleider in digitale beveiliging, lanceert SafeNet Luna SA 6. Dit is de eerste Hardware Security Module (HSM) die het voor service providers mogelijk maakt om on-demand crypto processingmanagement en opslag van encryptiesleutels in de cloud te bieden. Bovendien levert de SafeNet Luna SA de performance en schaalbaarheid die nodig zijn om de meest veeleisende cloud-applicaties te beveiligen. Door bedrijven volledige controle te geven over hun encryptiesleutels kunnen service providers het hoogste vertrouwensniveau bieden voor cloud-omgevingen.

Voor veel bedrijven sluit het on-premise beheren van encryptiesleutels niet aan bij hun visie rondom het gebruik van een cloud-gebaseerde infrastructuur. Service providers die een hoger niveau van bescherming van persoonsgegevens willen bieden, zijn genoodzaakt om de encryptie-oplossingen namens hun klanten te beheren. Dit resulteert in een verhoogde aansprakelijkheid. Er ontstaat namelijk meer risico op het gebied van toegang tot de gegevens en het voldoen aan de compliancy-eisen van de klant.

SafeNet Luna SA verandert de manier waarop service providers en organisaties encryptiesleutels in cloud-omgevingen beheren en opslaan. Cloud-organisaties kunnen nu dezelfde mate van beveiliging, compliance en vertrouwen bieden als on-premise, terwijl hun klanten profiteren van cloud-voordelen op het gebied van kosten, flexibiliteit en performance. Dit terwijl organisaties zelf complete ownership van hun sleutels behouden. Bedrijven kunnen nu kiezen voor de meest passende data-encryptiestrategie, zowel on-premise, cloud-gebaseerd als hybride.

“Gemalto’s SafeNet Luna HSM voor service providers speelt in op een behoefte uit de markt op het gebied van encryptie en key management waarin nog niet werd voorzien”, zegt Garrett Bekker, senior security analist bij 451 Research. “Organisaties die meer resources naar de cloud willen migreren, zijn zich bewust van de noodzaak van encryptie en key management. Echter beschikken zij vaak niet over de middelen om een eigen encryptie key management infrastructuur te implementeren en beheren. Dankzij SafeNet Luna HSM voor service providers kunnen bedrijven van elke omvang controle behouden over hun gevoelige sleutels en tegelijk profiteren van de voordelen die de cloud biedt.”

De SafeNet Luna SA kan worden gescheiden in honderd cryptografisch geïsoleerde onderdelen, waarbij elke partitie functioneert als een onafhankelijke HSM. Klanten kunnen per partitie multi-tiered niveaus van administratieve toegang toewijzen. De partities zijn ontworpen om gevoelige informatie over encryptiesleutels op hetzelfde apparaat van elkaar af te schermen. Zo kunnen verschillende klanten – of verschillende afdelingen binnen één organisatie – hetzelfde apparaat gebruiken, zonder bang te zijn voor verlies van hun sleutels aan anderen. Bovendien hebben service providers zelf geen toegang tot de informatie.

“Vanaf nu kunnen encryptie en key management as a Service worden aangeboden door cloud service providers met dezelfde hoogwaardige bescherming als on-premise. Hierdoor kunnen organisaties van elk formaat nieuwe niveaus van efficiëntie en veiligheid bereiken”, zegt Dirk Geeraerts, Regional Sales Director BeNeLux bij Gemalto. “Met onze nieuwe SafeNet Luna SA kunnen service providers de sleutels van hun klanten beheren, waardoor zij meer gevoelige data en workloads naar de cloud kunnen migreren. Hiermee creëren we een belangrijke kans voor service providers om meer inkomsten te realiseren.”

Met de nieuwe SafeNet Luna SA breidt Gemalto haar portfolio van encryptie, key management en crypto management producten voor service providers uit. Dankzij de inzet van deze producten kunnen service providers een ​​grotere mate van veiligheid in hun cloud-omgevingen bereiken. Naast de SafeNet Luna SA biedt Gemalto ook SafeNet ProtectV en SafeNet Virtual KeySecure. Deze oplossingen bieden robuuste full-disk encryptie voor virtuele omgevingen en bijhorende opslag gecombineerd met veilig sleutelmanagement voor data geëncrypteerd door ProtectV of derden.

Meer informatie