Geplaatst door GX Software

Gemeente Amersfoort bedient burgers met servicegerichte site

Gemeente Amersfoort heeft een compleet nieuwe website gelanceerd. Met het responsive design, de doorgevoerde Webrichtlijnen en de gepersonaliseerde toptaken, beschikt de gemeente over een uiterst servicegerichte website voor inwoners en ondernemers. De site is ontworpen door Bikkelhart en draait op XperienCentral van GX Software.

Om burgers en ondernemers zo goed mogelijk op weg te helpen, kent de homepage zes toptaken (onderwerpen waar de meeste vraag naar is). Omdat deze toptaken via XperienCentral eenvoudig kunnen worden gewijzigd, kan de gemeente altijd inspelen op veranderende informatiebehoeften van bezoekers. Die kunnen immers per periode verschillen.

Gepersonaliseerde toptaken
Hoewel toptaken tegenwoordig vaker voorkomen op gemeentelijke websites, is Amersfoort een van de eerste die ze ook gaat personaliseren. Door de inzet van GX Software’s BlueConic krijgt een bezoeker die bijvoorbeeld geïnteresseerd is in ondernemen in Amersfoort, andere toptaken te zien dan een inwoner van een wijk waar een belangrijke inspraakronde is gestart. Of de toptaak ‘Rijbewijs’ kan bij iemand die net zijn rijbewijs heeft verlengd, beter vervangen worden door een toptaak als ‘Ophaaldagen vuilnis tonen’. Ook kunnen de afbeeldingen op de site worden afgestemd op de wijk waar iemand woont. Door deze personalisatie wordt een sitebezoek veel persoonlijker en relevanter.

Site gekoppeld aan CRM-systeem
De website is ook een waardevolle informatiebron voor de klantenservice van de gemeente. Voor de registratie van telefonisch contact gebruiken zij een CRM-systeem, dat nu is verbonden met de website. Met één druk op de knop beschikken ze over alle informatie op de website. Zo wordt niet alleen voorkomen dat de klantenservice van de gemeente een eigen kennisbank moet opbouwen van informatie die toch al aanwezig is, maar kunnen ze ook registreren welke pagina blijkbaar het vaakst vragen opriep. Met dat inzicht kunnen ze de site nog verder optimaliseren.

Prettige samenwerking
De nieuwe site is het resultaat van een zeer prettig verlopen samenwerking tussen Gemeente Amersfoort, Bikkelhart en GX Software. Johan Bolt, namens Bikkelhart betrokken bij het project, vertelt enthousiast: ‘Voor ons was dit een heel mooi project. De ambities waren hoog en dat maakt de uitdaging des te leuker. Bijzonder was ook dat maar liefst zeven van onze medewerkers in Amersfoort wonen, dus dat gaf onze betrokkenheid een extra stimulans.’