Genomineerden Erasmus Innovatie Award 2014 bekend

INSCOPE – Research for Innovation voert al vanaf 2006 de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor uit onder Nederlandse bedrijven. De genomineerden voor de Erasmus Innovatie Award 2014 zijn nu bekend.

De volgende vier organisaties maken kans op de Erasmus Innovatie Award 2014 (in alfabetische volgorde):

– Incotec Group
– Nunhems BV
– Triple IT
– YoungCapital

“De genomineerde bedrijven investeren niet alleen in nieuwe technologieën, maar hebben ook een passie voor innovatie, bieden ruimte voor kennisdeling binnen en tussen afdelingen, de menselijke factor neemt een belangrijke plaats in, en ze werken samen met een scala aan externe partijen,” aldus Prof. Volberda Professor of Strategic Management & Business Policy aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en leider van het jaarlijkse onderzoek.

De winnaar ontvangt de Erasmus Innovatie Award 2014 op 18 november 2014 tijdens het congres “De Landelijke Dag van de Sociale Innovatie” uit handen van de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Economische Zaken, dhr. Maarten Camps.

INCOTEC GROUP BV
INCOTEC verbetert de kwaliteit van zaad via oplossingen op het gebied van bijvoorbeeld landbouwgewassen, groentezaden, en bloemzaden. Het bedrijf is zelf geen kweker of zaadproducent, maar biedt oplossingen om de toegevoegde waarde van zaden voor klanten te vergroten, zoals voor telers of zaadproducenten. Het bedrijf wordt gekenmerkt door de volgende twee pijlers: innovatie en internationalisatie. Zo heeft INCOTEC in samenwerking met de Universiteit van Wageningen een middel gevonden waardoor rijstgewassen in Zuidoost Azië niet meer met gif besproeid hoeven te worden. Ook heeft het bedrijf een franchise-concept opgezet in de Braziliaanse tuinbouw. INCOTEC investeert niet alleen intensief in technologische innovatie (naar eigen zeggen 9 á 10% van de omzet), maar is ook actief met de niet-technologische kant van innovatie. Zo werkt het bedrijf samen met een scala aan externe partners, waaronder universiteiten in binnen- en buitenland. Ook wordt er onder meer door de samenstelling van het topmanagementteam en van de Raad van Commissarissen geborgd dat er een balans is tussen het sturen op financiële cijfers en ondernemerschap.

NUNHEMS BV
Nunhems BV ontwikkelt en produceert een scala aan zaden voor groentegewassen. Het bedrijf focust zich in het bijzonder op kasgewassen als tomaten, paprika’s, komkommers en meloenen. Zo heeft Nunhems BV een tomaat ontwikkeld die niet lekt als je hem doorsnijdt en biedt het genetische oplossingen waardoor de opbrengst van tomatenzaden voor telers toeneemt. Ook heeft het bedrijf een meloen ontwikkeld die in de laatste 1,5 dag van rijping verkleurt van groen naar goudgeel zodat de teler precies weet welke meloen rijp is. Naast de investeringen in veredelingsprogramma’s heeft bedrijf multidisciplinaire teams (‘strategic crop teams’) waarbij medewerkers van verschillende afdelingen bijeenkomen om gezamenlijk marktbehoeftes in kaart te brengen. Onder het motto ‘je kunt niet alles zelf doen’ werkt Nunhems BV samen met diverse universiteiten en bedrijven, waaronder universiteiten in België, Duitsland, en in de Verenigde Staten.

Triple IT
Triple IT biedt oplossingen voor het Internet en mobiele producten door content, media en technologie te combineren. De activiteiten kunnen onderverdeeld worden in hosting (o.a. infrastructuur om grote hoeveelheden online content te managen), ontwikkeling (o.a. van apps), en ‘concept en creatie’ (het ontwikkelen van producten en concepten voor klanten). Zo heeft het bedrijf een compacte toepassing ontwikkeld (‘mobile Viewpoint’) waarbij mensen – waar ook ter wereld – real time video’s kunnen versturen zonder satelliet. Hier maakt bijvoorbeeld de BBC gebruik van in journalistiek lastige situaties. Het bedrijf bouwt voor op de pilaren innovatie, uitvoering, en cultuur. Hierbij richt het bedrijf zich op opkomende oplossingen op het gebied van Internet en mobiele technologieën. Triple IT wordt gekenmerkt door initiatieven van de organisatie om interne samenwerking en communicatie verder te bevorderen waarbij plezier een belangrijke plaats inneemt. Hierbij valt te denken aan initiatieven als het gezamenlijk spelen van games om de interne cohesie te vergroten. Het topmanagement van de organisatie focust zich op inspiratie, het creëren van vertrouwen en een open werkomgeving in plaats van puur en alleen controle, financiële beloning, en het benadrukken van fouten.

YoungCapital
YoungCapital richt op het verbinden van jong en hoogopgeleid talent met werkgevers. Dit vond in eerste instantie plaats via het label ‘StudentenWerk’, maar inmiddels opereert het bedrijf ook met de labels ‘StudentJob’ en ‘YoungCapital Professionals’. Kenmerkend voor de organisatie is dat ze gebruik maakt van moderne technologieën die veel jonge mensen gebruiken, zoals het in contact komen met opkomende professionals via het Internet: e-recruitment. Ook ontwikkelt het bedrijf nieuwe manieren van recruitment samen met klanten waarbij kandidaten te maken krijgen met bijvoorbeeld rollenspellen en interactieve testen. Het bedrijf opereert met de gedachte dat jonge en oudere medewerkers van elkaar leren door kennisoverdracht: ‘vernieuwing door verjonging’. YoungCapital heeft ook een eigen ‘universiteit’ opgericht om haar medewerkers mogelijkheden te bieden om te leren en door te ontwikkelen in verschillende functies.