Geplaatst door Twipe

Google financiert Twipe en Mediahuis voor Engagement Insights

Google heeft woensdag de winnaars bekend gemaakt van zijn €150 miljoen Digital News Initiative fonds, waarmee het de innovatie wil aanwakkeren bij Europese nieuwsmedia. Het ‘Reader Engagement Insights’ project, dat door Twipe en Mediahuis werd ingediend, werd als één van de winnaars geselecteerd uit meer dan 1200 kandidaten uit 23 landen. Dit gemeenschappelijk project beoogt een significante verbetering van het dagelijkse productieproces van de krant door de slimme integratie van nieuwe en wetenschappelijk onderbouwde ‘Engagement Insights’.

Betere kranten op basis van nieuwe inzichten uit machine learning
De doelstelling van het Reader Engagement initiatief omvat het meten en voorspellen van de betrokkenheid van lezers van digitale publicaties. Bovendien beoogt het project om nog betere kranten te maken, dankzij de integratie van nieuwe dagelijkse inzichten op basis van geavanceerde data analyse technieken zoals machine learning.

Dit project zal de transformatie van onze redacties versnellen, van een ‘blinde’ en op print gefocuste naar een digitaal gedreven, en data bewuste organisatie,” zegt Peter Soetens, Directeur Technologie Digitale Nieuws Media bij Mediahuis.

Nieuwe, wetenschappelijke meting van lezersbetrokkenheid
Met de fondsen van Google zal Twipe een nieuwe Engagement Insights module ontwikkelen en uitrollen in de 5 redacties van Mediahuis. De 5 betrokken kranten vertegenwoordigen een totale dagelijkse verspreiding van 690.000 exemplaren. Het Engagement Insights project bouwt verder op een uitgebreid iMinds onderzoeksproject dat in 2015 door Twipe, Mediahuis en 2 onderzoeksgroepen van de KU Leuven werd uitgevoerd.

De steun van Google zal ons in staat stellen om zeer geavanceerde analytics technologie te implementeren in elke digitale publicatie wereldwijd,” licht Danny Lein, oprichter en CEO van Twipe, toe.

Over Twipe
Twipe biedt een geavanceerde Digital Publishing oplossing, die nieuwsmedia toelaat om hun inhoud snel, aangepast en eenvoudig aan te bieden op alle mobiele platformen. Twipe is een jong en snel groeiend bedrijf, gebaseerd in Leuven. Naast Mediahuis werkt Twipe ook samen met Ouest-France, de grootste Franse krantenuitgever, Le Parisien, NRC en Telegraaf dochter HDC.
Voor meer informatie over Twipe, ga naar www.twipemobile.com.
Volg Twipe of Twitter via @TwipeMobile.

Over Mediahuis
Mediahuis is de uitgever van sterke krantenmerken zoals De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Mediahuis heeft ook een meerderheidsbelang in de Nederlandse kwaliteitskrant NRC. Met meer dan 690.000 dagelijkse exemplaren is Mediahuis toonaangevend in de krantenmarkt in de Benelux.