Google, KB en UvA voegen 100.000 eeuwenoude titels toe aan online bibliotheek

De UvA haakt aan bij de succesvolle samenwerking tussen de Koninklijke Bibliotheek (KB) en Google, die 235.000 titels uit de collectie van de KB voor iedereen online toegankelijk hebben gemaakt. De komende twee jaar zal Google 100.000 unieke, vaak eeuwenoude boeken van de bibliotheek van de UvA digitaliseren.

Alle boeken komen online voor iedereen wereldwijd gratis beschikbaar via Delpher en via Google. Bas Savenije (Algemeen Directeur KB) en Louise Gunning-Schepers (voorzitter College van Bestuur UvA/HvA) tekenden hiervoor een samenwerkingsovereenkomst.

Steeds meer Nederlandse boeken online beschikbaar

Google startte ruim tien jaar geleden een enorm digitaliseringsproject en heeft nu zo’n 30 miljoen titels online voor iedereen beschikbaar. De KB streeft er al jaren naar om alle publicaties die in Nederland zijn verschenen digitaal beschikbaar te stellen.

Door samen te werken met Google is deze digitalisering belangrijk versneld en de samenwerking met de UvA zal dit streven opnieuw een forse impuls geven. De boeken komen na digitalisering vrij beschikbaar via Google en via Delpher – de gezamenlijke toegang tot Nederlandse digitale boeken, kranten en tijdschriften die de KB en de UvA met andere partners hebben ingericht.

Unieke boeken uit bijzondere collectie

Alle boeken van de UvA die in de komende twee jaar worden gedigitaliseerd zijn rechtenvrij, want van vóór 1874, en worden bewaard bij de Bijzondere Collecties aan de Oude Turfmarkt.

De Bijzondere Collecties beheren internationaal vermaarde verzamelingen op het gebied van boekgeschiedenis, Joodse cultuur, kerkgeschiedenis, cartografie, letterkunde, grafische vormgeving en zoölogie. Onder de te digitaliseren boeken bevindt zich een groot aantal unieke titels als Project om het water door de stad Amsterdam te doen loopen als een loopende rivier van Gerrit ten Sande uit 1765 en de Tractatus theologico-politicus van Benedictus de Spinoza uit 1670.

Over de KB

De Koninklijke Bibliotheek is de nationale bibliotheek van Nederland en heeft als missie mensen en informatie samen te brengen. De KB spant zich in om alle in Nederland verschenen boeken, kranten en tijdschriften te digitaliseren.

Over de Bibliotheek van de UvA

De Bibliotheek van de UvA heeft als kerntaken het beschikbaar stellen en toegankelijk maken van informatie ter ondersteuning van onderwijs en onderzoek voor studenten en medewerkers van de Universiteit van Amsterdam  en de Hogeschool van Amsterdam, en andere geïnteresseerden.