Industry Wire

Geplaatst door MasterCard

Helft Nederlandse voetbalfans post op social media tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd

AMSTERDAM, 26 mei 2016 – Steeds meer voetbalfans gebruiken een second screen tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd. MasterCard heeft daarom met het oog op de UEFA Champions League Finale 2016 tussen Real Madrid CF en Club Atletico de Madrid op zaterdag 28 mei in Milaan het social media gebruik van Europese voetbalfans bekeken.

Opvallend is dat Nederlandse fans vaker iets op social media plaatsen als ze een wedstrijd op televisie kijken (49%) dan wanneer ze een wedstrijd kijken in het stadion (40%). Als Nederlanders iets plaatsen op social dan zijn dat veelal foto’s (54.7%) die ze het liefste plaatsen op Facebook (65%). Na Facebook verkiezen de Nederlanders verassend genoeg YouTube (17%) boven Twitter (5%) en Instagram (5%) als het gaat om het delen van hun voetbalcontent. De favoriete speler van de Nederlandse online voetbalfans is Messi die het maar net wint van Ronaldo als het gaat om het aantal social mentions. Voor de meest genoemde voetbalclub blijven we iets dichter bij huis, PSV wint namelijk met kleine voorsprong van buitenlandse clubs als Barcelona en Madrid.

Tijdens het onderzoek van MasterCard, officiële sponsor van de UEFA Champions League, kwam ook naar voren welke technologieën Nederlanders graag in voetbalstadions zouden willen zien. In de top 3 suggesties van Nederland stonden de aanwezigheid van wifi en led-schermen, maar ook de mogelijkheid om contactloos te kunnen betalen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht