Industry Wire

Geplaatst door Hoe breek je door in de overvolle webshopmarkt?

Hoe breek je door in de overvolle webshopmarkt?

Breukelen, 15 oktober 2015 – Ongeveer vijftig procent van alle online verkopen loopt via de leidende e-tailers. Het wordt daarom steeds moeilijker voor e-tailers om zich te differentiëren. Hoe zorg je ervoor dat je succesvol bent in deze competitieve markt? TIE Kinetix, aanbieder van total integrated e-commerce-oplossingen, geeft vijf tips om webshops te optimaliseren en concurrentie het hoofd te bieden.

  1. Breng de doelgroep nauwkeurig in kaart op basis van data
    Het klinkt logisch, maar veel e-tailers slaan deze stap over en gaan direct aan de slag met het ‘targetten’ van doelgroepen zonder dat ze in kaart hebben gebracht wie hun doelgroep precies is. De doelgroep van een webshop is vaak anders dan die van de fysieke winkel, omdat het bereik online veel groter is. Bepaal wie je met de webshop wil bereiken en verzamel data door gebruik te maken van beschikbare tools, niet beperkt tot Google Analytics. Zo krijg je inzicht in wie de webshop momenteel bezoekt, waar men vandaan komt en waar men naar op zoek is. Op deze manier krijg je inzicht in feitelijke informatie over je bezoekers in plaats van dat het bij een onderbuikgevoel blijft.

    2. Zorg voor relevante content en focus niet op de hoeveelheid content
    Na de dataverzameling moet aan de hand van data-analyse worden bepaald welke informatie op welk moment en aan welke specifieke doelgroep moet worden getoond. Voorheen was het met name belangrijk om zoveel mogelijk content online te plaatsen, maar tegenwoordig is kwaliteit belangrijker. Door het ERP-systeem dat basiscontent bevat over verkopen, zoals prijs en artikelnummer, te koppelen aan de marketingdatabase en –applicaties, kan worden achterhaald dat de bezoeker bijvoorbeeld een moeder van dertig is die regelmatig babykleren aanschaft. Je zou haar dan de meest relevante producten kunnen tonen op basis van haar profiel en eerder zoekgedrag in plaats van haar alle producten in het assortiment te tonen.

    3. Houd de aandacht vast en zorg voor een consistente merkbeleving
    Zorg ervoor dat de merkbeleving en informatie die wordt verstrekt op elk kanaal en via elk device hetzelfde is. Zo moet de content op een klein scherm kunnen worden getoond zonder dat er wordt ingeboet aan de gebruikerservaring. Aankopen worden bijna altijd gedaan in combinatie met het gevoel dat klanten hebben bij het merk. Daarom is het belangrijk om vertrouwen te creëren door middel van een consistente merkbeleving en door de klant op de hoogte te houden van de status van levering, de mogelijkheid te bieden om te kiezen waar en wanneer hij het product wil ontvangen en persoonlijke aanbiedingen te doen.

    4. Vergeet de nazorg niet
    De nazorg na de aankoop is vaak nog een compleet onderschat onderdeel bij e-tailers. E-care is niet voldoende, omdat het gericht is op klachten en vragen van klanten. Er wordt nog te weinig aandacht besteed aan de persoonlijke binding met de klant na de aankoop. Door datastromen te bundelen, is het mogelijk om klanten te volgen door een online profiel in kaart te brengen en te voorspellen wat de volgende aankoop zal zijn. Zorg dat je binding houdt met de klant door bijvoorbeeld persoonlijke kortingsvouchers te geven die nieuwe klanten niet krijgen. Op deze manier bevorder je dat klanten loyaal zijn aan jouw merk.

  2. Werk samen met sterke partners
    Webshops groeien als paddenstoelen uit de grond en de concurrentie is moordend. Als kleinere speler de concurrentie aangaan met de gevestigde orde, zoals Wehkamp of Coolblue is bijna onmogelijk. Samenwerken is voor sommige webshops dan ook een goede oplossing om te profiteren van de hoge conversie van een sterke partner – zoals een andere webshop of vergelijkingssite – en maakt het mogelijk om een vast afzetkanaal te hebben. If you can’t beat them, join them.

“De mogelijkheden die data biedt voor e-tailers zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen”, aldus Mark Wolffenbuttel, General Manager Operations bij TIE Kinetix. “Dit maakt het tegelijkertijd complexer, omdat velen nog niet weten wat ze met al deze data moeten. Door techniek op de juiste manier in te zetten bereik je gericht de doelgroep en maak je de merkbeleving en service zo optimaal mogelijk.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht