Geplaatst door HPE

HPE biedt data inzet en -analyse met Vertica 8, zowel in de cloud als on-premise

Hewlett Packard Enterprise (NYSE: HPE) kondigt vandaag de nieuwste versie van HPE Vertica aan, codenaam ‘Frontloader’. HPE Vertica 8 introduceert een uniforme architectuur voor het uitvoeren van geavanceerde in-database queries die zorgen voor geavanceerde analyses op enorme schaal zonder verlies van snelheid. Hierbij maakt het niet uit waar de data zich bevindt.

Momenteel behoort het halen van kennis uit data, verdeeld over meerdere silo’s in het datacenter, tot de grootste uitdagingen voor een organisatie. HPE Vertica 8 biedt organisaties een integrale architectuur die de data geschikt maakt om ter plekke te analyseren. Hierdoor halen organisaties continu kennis uit hun informatie, waar deze ook maar is opgeslagen. Organisaties kunnen de flexibele implementatie-opties van HPE Vertica 8 zowel ‘on-premise’, private of publieke clouds en ook in Hadoop data lakes gebruiken. Hierdoor hebben de gebruikers maximale flexibiliteit bij de keuze voor de optimale oplossing, onafhankelijk van waar en hoe ze analyses uitvoeren.

“HPE Vertica 8 is ontwikkeld met als filosofie om de breedste implementatie- en consumptiemodellen en de meest geschikte techniek te leveren. Daardoor levert HPE Vertica 8 een innovatief platform waarmee organisaties toegang krijgen tot de grootste databronnen en de meest diverse datatypen, ongeacht waar de data zich bevinden”, aldus Colin Mahony (@cpmahony), Senior Vice President en General Manager, Big Data Platform van HPE Software. “Vertica 8 is geïntegreerd met brede analysemogelijkheden, toegepast voor machine learning in-database en open source-innovaties. Dit geeft bedrijven een voorsprong op de concurrentie doordat ze problemen sneller oplossen tegen lagere kosten.”

Belangrijk onderdeel van de verbeteringen in HPE Vertica 8 zijn hoge efficiency in het verplaatsen en orkestreren van data. Hierdoor kunnen gegevens, in honderdduizenden kolommen, tot 700 procent sneller geladen worden. Het laden van data uit Amazon S3 is eenvoudiger gemaakt door een efficiënte interface en uitgebreide visuele monitoring van Apache Kafka datastromen is mogelijk, gebruik makend van Vertica’s Management Console.

“Om te verzekeren dat ons Cerner Millennium Electronic Medical Records (EMR) platform snelle respons en hoge prestaties levert aan duizenden essentiële zorgverleners, hebben we een enorm schaalbaar analyseplatform nodig”, aldus Dan Woicke, Directeur Enterprise System Management van Cerner Corporation. “Met HPE Vertica 8 hebben we de gemoedsrust van de wetenschap dat het systeem zal schalen terwijl we blijven groeien, in aantallen gebruikers en in omvang van data, onder strikte SLA’s. Zo is ons systeem tegen de hoogste piekmomenten en prestatie-eisen bestand. Ondertussen halen we voordeel uit Hadoop open source technologieën wanneer het voor onze flexibele bedrijfsvoering nodig is.”

Nieuwe ondersteuning voor Microsoft Azure Cloud
HPE Vertica 8 met ondersteuning voor Azure is direct beschikbaar via de Microsoft Azure Marketplace. Het geeft organisaties de flexibiliteit en vrijheid om te kiezen tussen de juiste cloudplatformen naar hun behoeften. Deze aankondiging is de volgende stap in de strategische alliantie die HPE en Microsoft eind 2015 hebben gesloten om de beste hybride computing-ervaring voor datagedreven enterprises te leveren.

“Met Azure wil Microsoft graag een sterk cloudplatform leveren, zodat klanten hun digitale transformatie kunnen versnellen”, aldus Mike Schutz, General Manager Cloud Platform Product Marketing van Microsoft. “In deze strategie is het belangrijk om een brede keuze van de beste applicaties binnen het Azure cloud ecosysteem aan te bieden. HPE’s keuze voor de Microsoft Azure Cloud als volledig ondersteund platform voor Vertica’s geavanceerde analyseplatform bevestigt ons gemeenschappelijk doel om te voorzien in de dynamische behoeften van de digitale enterprises.”

De nieuwe versie beschikt over vele essentiële verbeteringen om systeembetrouwbaarheid tijdens extreme piekmomenten te verbeteren, transparant te integreren met open source-innovaties voor ‘analysis-in-place’ en de beste prestaties en ‘enterprise-class’ security te implementeren. Nieuwe functies van HPE Vertica 8 zijn onder meer:

– In-database machine learning – Traditionele machine learning-applicaties hebben vaak datawetenschappers nodig om modellen te bouwen en af te stemmen, die alleen gebruikmaken van kleine deelverzamelingen ‘sample’-data. Dit resulteert in onnauwkeurigheden en vertragingen. Met Vertica’s machine learning-algoritmes die in de database worden toegepast, kunnen teams R-gebaseerde machine learning-modellen direct in Vertica creëren en implementeren voor grotere datasets. Dit resulteert in snellere beslissingen met hoge nauwkeurigheid.
– Analysis-in-place analyse op Hadoop – Gebruikers halen meer waarde uit hun Hadoop data lakes met de high-performance Parquet en ORC readers van Vertica. Hiermee krijgen gebruikers veilig toegang en analyseren ze data uit Hadoop data lakes, zonder data te kopiëren of te verplaatsen. Met deze transparante oplossing profiteren organisaties van hoge prestaties , gebruik makend van de economische voordelen van een Hadoop-infrastructuur.
– Uitgebreide multi-cloudmogelijkheden en -ondersteuning – Organisaties hebben nu meer implementatie-opties dan ooit. Vertica is geoptimaliseerd voor zowel AWS als nu ook voor Microsoft Azure cloud-implementatie. De nieuwe Vertica-versie beschikt ook onder meer over uitgebreide AWS ondersteuning met naadloos toegang tot S3 en strakkere security.
– Geoptimaliseerde Apache Spark Adapter – Deze geoptimaliseerde ‘slimme’ adapter zorgt voor snelle data-uitwisseling tussen Vertica- en Spark-systemen. Daarmee kunnen datawetenschappers zowel krachtigere machine learning-modellen bouwen in Spark voor zoekopdrachten binnen kleine datasets, als profiteren van uitgebreide Vertica in-database SQL analyses voor de meest uitgebreide zoekopdrachten in de grootste datahoeveelheden op enorme schaal.

HPE Vertica 8 ‘Frontloader’ is beschikbaar in het vierde kwartaal van het fiscale jaar van HPE.