Geplaatst door Rittal

IBM en Rittal realiseren maximaal beschikbare computerruimte voor Inventx

Computerruimten in het bankwezen moeten 24 uur per dag beschikbaar zijn. Klanten willen altijd toegang tot hun gegevens en services – ook in geval van een ramp. Om de IT-infrastructuur in zijn nieuwe, geo-redundante Tier 3-computerruimte in Zwitserland met maximale betrouwbaarheid te laten functioneren en zich als sterke IT-partner voor de financiële sector in Zwitserland te positioneren, kiest Inventx voor samenwerking met IBM Resilience Services en Rittal – en bespaart daardoor ruimte en energiekosten.

Inventx AG is de Zwitserse IT-partner voor toonaangevende banken en financiële instellingen. In een nu beëindigd project breidde de ondernemingen zijn IT-infrastructuur uit en richtte op twee locaties nieuwe computerruimten op. Rittal werkte in dit project samen met de partner IBM aan een maximaal beschikbare en compact opgebouwde IT-infrastructuur voor de serviceprovider voor banken.

Eén van de redenen voor dit project waren de eisen van de Zwitserse toezichthoudende instantie voor de financiële markt FINMA met betrekking tot de geografische locatie en afstand tussen twee computerruimten. Tot nu toe exploiteerde Inventx twee computerruimten vlakbij elkaar in Chur, Zwitserland, en wilde ten behoeve van een grotere geo-redundantie nieuwe locaties opbouwen. Een van de belangrijkste eisen die aan de nieuwe infrastructuur werd gesteld, was een hoge mate van betrouwbaarheid zoals klanten van banken tegenwoordig eisen.

Minder ruimte nodig
De nieuwe computerruimten werden met behulp van de IT-aanbieder IBM en IT-Infrastructuursystemen van Rittal op twee locaties in Oost- en Zuidoost-Zwitserland opgericht. Op de twee locaties worden de TS IT-racks van Rittal gebruikt. De serverracks maken een compacte inbouw van IT-componenten mogelijk en dragen op die manier bij aan een compactere IT-omgeving. Dit resulteert onder andere in kortere afstanden tussen storage-, netwerk- en servercomponenten.

Hoge eisen aan de koeling
Samen met Rittal en Inventx ontwikkelde IBM het klimaatconcept dat de huidige IT-bedrijfskosten zou moeten optimaliseren. In Chur zorgen Rittal LCP Inline-koelsystemen en een Hot Cube ervoor dat de IT-systemen constant op een lage bedrijfstemperatuur worden gehouden. Een Cold Cube in de computerruimte in St. Gallen zorgt voor een energie-efficiënte koeling. De deskundigen van IBM en Rittal boden daarnaast een intelligent systeem voor kabelmanagement dat IT-managers in staat stelt om onderhoud en systeemuitbreidingen zeer efficiënt uit te voeren.

De beide computerruimten hebben elk de Tier 3-classificatie. Dit betekent een fouttolerantie van bijna 100 procent en een zeer hoge mate van betrouwbaarheid. De onderbrekingsvrije voeding (UPS) en krachtige dieselaggregaten beperken bovendien de kans op uitval en dataverlies.

“De UPS en de nieuwe koelinstallatie kon het vaak hoge stroomverbruik in computerruimten verlagen met in totaal 25 procent. Inventx bespaart daardoor enkele tientallen procenten aan bedrijfskosten,” aldus Jörg Schanze, IBM Zwitserland.

“Met zijn innovatieve systemen en uitgebreide vakkennis van de IT-deskundigen leverde Rittal een belangrijke bijdrage aan de opbouw van een betrouwbare en energie-efficiënte infrastructuur. De TS IT-racks maken een snelle montage mogelijk. Door de krachtige LCP Inline koelsystemen konden wij onze IT-omgeving nog compacter maken en daardoor efficiënter exploiteren,” zegt Roman Flütsch, hoofd afdeling Operations bij Inventx.

“Het geslaagde project bij Inventx maakt duidelijk welke voordelen de samenwerking met IBM onze klanten biedt. Bij Inventx creëerden wij een compact opgebouwd IT-landschap met een innovatief koelconcept dat een hoge mate van dichtheid in de IT-racks mogelijk maakt en zo de IT-kosten optimaliseert,” zegt Marcus Fischbach, Director Global Business Development IT, Rittal.

Rittal
Rittal GmbH & Co. KG uit Herborn in Hessen is wereldwijd een toonaangevende systeemaanbieder voor behuizings- en kasttechniek, stroomverdelingssystemen, systeemklimatisering, IT-Infrastructuur en software & service. Systemen van Rittal worden toegepast in alle takken van de industrie, in de machine- en installatiebouw en in de ICT-branche.

Het brede productenprogramma omvat bovendien complete systemen voor modulaire en energiezuinige computercentra, van innovatief veiligheidsconcept (voorheen Litcos) tot aan de fysieke data- en systeembeveiliging van de IT-infrastructuur (voorheen Lampertz). De toonaangevende softwareleverancier EPLAN en de softwareproducent Mind8 zijn dochtermaatschappijen van Rittal en vullen de systemen van Rittal aan tot engineeringsoplossingen die zich uitstrekken over meerdere disciplines.

Het in 1961 opgerichte Rittal is met 11 productielocaties, 64 dochtermaatschappijen en 40 vertegenwoordigingen over de hele wereld aanwezig.  Met in totaal 10.000 medewerkers is Rittal de grootste onderneming van de Friedhelm Loh Group, Haiger, Hessen. De complete bedrijfsgroep heeft meer dan 11.500 medewerkers.  Meer informatie vindt u op www.rittal.de en www.friedhelm-loh-group.com.