‘Iedereen programmeren’ tijdens Codeweek 2015

Den Haag, 2 februari 2015 – In een groot aantal Europese lidstaten vindt van 10 t/m 17 oktober dit jaar de Codeweek 2015 plaats. Stichting Kennisnet en ECP zijn vandaag gestart met de voorbereidingen voor de 2e editie van de Nederlandse Codeweek. Met activiteiten en programma’s op scholen en in het land stimuleren de initiatiefnemers hiermee kinderen, jongeren, ouders en docenten om te leren programmeren. Programmeren is hét lezen en schrijven van de toekomst.

Programmeren is overal

Achter iedere interactie tussen mens en computer zit code. Of je nu een app bouwt, een simulatie maakt van het sterrenstelsel of, zoals Mark Zuckerberg van Facebook, mensen met elkaar in verbinding brengt. Code is overal. Kinderen moeten daar meer van weten, vinden ECP en stichting Kennisnet. Volgens de initiatiefnemers stimuleert programmeren het zelflerend vermogen en het logisch en gestructureerd leren denken. Dat is belangrijk om kinderen, jongeren en volwassenen beter te laten omgaan met digitale innovaties. “Het kunnen omgaan met digitale vaardigheden is cruciaal. Om daarmee vooruitzichten op werk te hebben, maar ook om je werk goed te kunnen uitvoeren”, denkt de organisatie van de Codeweek 2015. ECP, Platform voor de InformatieSamenleving en Stichting Kennisnet benadrukken dat programmeren een waardevolle vaardigheid is voor iedereen in de samenleving en niet alleen toekomstige programmeurs en ICT’ers. “Met basiskennis van het programmeren kan iedereen zich voorbereiden op werk in een steeds digitaler wordende toekomst waarin innovaties elkaar sneller zullen opvolgen”.

Partners gezocht

Vanaf het startschot met deskundigen, partners, docenten en kinderen in Science Center NEMO verliep de 1e Nederlandse Codeweek in oktober 2014 succesvol. Tijdens het CodeUur brachten ICT’ers uit het bedrijfsleven kinderen van 12 basisscholen in 12 provincies de fijne kneepjes van het programmeren bij. Onderwijsminister Jet Bussemaker lanceerde een speciale Donald Duck, die 300.000 kinderen bereikte en via www.codekinderen.nl konden docenten gratis programmeer-lessen downloaden. Tot slot opende Neelie Kroes als Eurocommissaris (Digitale Agenda) een 24 uur durende Hackathon waar 100 jonge talentvolle designers en developers de strijd met elkaar aangingen om vernieuwende apps, websites en andere digitale tools te ontwikkelen. Vorig jaar sloot een groot aantal partners zich aan bij de Codeweek. Ook dit jaar doen er weer veel partners mee, maar er is nog ruimte voor nieuwe partners om zich in te zetten voor een bruisende Codeweek 2015. Aan het succes van Codeweek 2014 werkten mee: Beeld & Geluid, Coderdojo’s, Digivaardig & Digiveilig, ministerie van Economische Zaken, eSkills for Jobs, Dutch Basecamp, Hammerfest, KPN, Like to Share, Nemo, Mediawijzer.net, Microsoft, Sanoma, Say Yeah, SIDN, Software Improvement Group, Q42, UPC, Young Creators en vele leerlingen en onderwijsprofessionals.

Trailer Codeweek 2014

Europees initiatief

De Codeweek is een Europees initiatief van de voormalig Vicepresident van de Europese Commissie, Neelie Kroes en haar ‘Young Advisors’. Tijdens de Europese Codeweek 2015 worden door heel Europa nationale codeweken georganiseerd. ECP, Platform voor de InformatieSamenleving en Stichting Kennisnet zijn de initiatiefnemers van de Nederlandse Codeweek. Meer informatie is te vinden op www.codeweek.nl. De initiatiefnemers willen kinderen, jongeren en docenten stimuleren met programmeren aan de slag te gaan. De Nederlandse Codeweek wordt ondersteund door de Europese Commissie en het publiekprivate programma Digivaardig & Digiveilig van het ministerie van Economische Zaken, CA-ICT, Betaalvereniging Nederland, IBM, KPN, SIDN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo. Meer informatie is te vinden op www.codeweek.nl.