iLost haalt via crowdfunding binnen een week doelstelling van 100.000 euro

Amsterdam, 26 maart 2015 – iLost, de zoekmachine voor verloren en gevonden voorwerpen, heeft via Oneplanetcrowd binnen een week het streefbedrag van 100.000 euro opgehaald. De Nederlandse start-up verwacht de komende weken een significante verhoging van dit bedrag waarmee de ambitie om de ‘Google van de lost and found’ te worden een stapje dichterbij is gekomen.

iLost is opgericht met als doel één plek te creëren waar alle gevonden voorwerpen wereldwijd worden verzameld. In 2013 haalde het bedrijf een eerste, significante investering op voor de ontwikkeling van de software, het bouwen van een website en het creëren van een basis in Nederland. Inmiddels zijn onder meer de belangrijkste bioscoopketen, de grootste festivals en een aantal grote gemeenten aangesloten bij iLost. Na deze Nederlandse successen wil het bedrijf nu de stap naar het buitenland maken. Zes dagen na het van start gaan van de campagne hebben een kleine 80 funders het streefbedrag van 100.000 euro gerealiseerd; iLost verwacht dat dit bedrag de komende weken in ieder geval verdubbeld zal worden.

Steun van de community

iLost heeft bewust voor crowdfunding gekozen. Stegweg: “Voor ons is naamsbekendheid en steun van de community belangrijk zodat mensen die wat hebben verloren of wat vinden meteen aan iLost zullen denken. Bovendien krijg je met crowdfunding niet alleen een belangrijke kapitaalinjectie, het levert je tevens een groot aantal ambassadeurs op die in ons hebben geïnvesteerd.”

Europese uitrol

Volgens iLost oprichtster Hanneke Stegweg is uitbreiding naar Europa niet alleen logisch maar ook noodzakelijk: “We hebben de afgelopen jaren gezien dat ons systeem werkt en dat je met iLost zes keer zoveel kans hebt om een verloren voorwerp terug te vinden. Wij hebben inmiddels een enorme voorsprong op de concurrenten. Dit is daarom het moment om iLost in de landen om ons heen te introduceren. We zullen met het opgehaalde geld geografische informatie toevoegen aan de beschrijving van de gevonden voorwerpen en we gaan onze zoekmachine meertalig maken. We zullen bovendien een app voor iPhone en Android bouwen en we hebben nu de middelen om ons salesteam uit te breiden. We starten met iLost in België en Luxemburg. Daarna rollen we verder uit naar Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en de rest van de wereld.”

Over iLost

iLost is de zoekmachine voor verloren en gevonden voorwerpen. iLost bestaat sinds 2012 en was in 2013 deelnemer aan Startupbootcamp, waarin onder andere Vodafone en ABN Amro participeren. Met de presentatie van iLost op DemoDay maakte iLost indruk, waardoor het gevraagde kapitaal voor het uitrollen van het product op korte termijn ter beschikking kwam. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij iLost, waardoor de vindkans van verloren voorwerpen aanzienlijk toeneemt. iLost heeft de ambitie om mondiaal het online platform worden voor lost & found.