Insect Europe ontpopt zich tot veelzijdige internationale speler

Entomofagie, ofwel het eten van insecten, wordt steeds bekender bij een groot publiek. Dit is te wijten aan Ger van der Wal, promotor van dit voedsel van de toekomst en tevens eigenaar van Insect Europe. De afgelopen weken heeft Insect Europe veel in de spotlight gestaan en zijn haar producten de schappen van supermarktketen Jumbo in gegaan. Als klap op de vuurpijl heeft het bedrijf een deal gesloten met een producent van gezondheids-, dieet- en krachtsportproducten. Deze producent is ‘Body en Fit’, de grootste speler in de Benelux op het gebied van dieet-, voedings- en sportsupplementen. Vanaf januari 2015 zal Insect Europe haar producten in de webshop van ‘Body en Fit’ gaan aanbieden en starten de twee bedrijven samen met het ontwikkelen van nieuwe producten.

Het voedsel van de toekomst

De missie van Insect Europe B.V. is simpel: maak van eetbare insecten de meest smakelijke, gezonde, winstgevende en duurzame voeding voor de toekomst. Wanneer dit voedsel veilig en duurzaam wordt geproduceerd, zijn eetbare insecten een uitstekende alternatieve bron van eiwitten. Insect Europe beschikt over een eigen insectenkwekerij waardoor het bedrijf met zekerheid kan voldoen aan de strenge voedselveiligheidseisen en de hoeveelheid beschikbare insecten kan vergroten. Voor het bedrijf staat de komende tijd in het teken van opschaling van de productie en daarmee een verbreding van het assortiment. Insect Europe richt zich namelijk niet alleen op mensen: het bedrijf produceert reeds een snacklijn voor huisdieren, waar in 2015 de productie van hondenvoer bij komt. Ook op het gebied van menselijke consumptie staat Insect Europe op het punt om grote stappen te maken.

Samenwerking

Insect Europe heeft deals gesloten met verschillende fabrikanten van onder andere dieet- en krachtsportproducten. Deze samenwerking bouwt voort op het feit dat eetbare insecten vol zitten met goede eiwitten, die onmisbaar zijn in de dieet- en sportwereld. Een producent van gezonde notenrepen gaat eetbare insecten in haar producten verwerken, omdat dit volledig op hun visie van gezond en voedzaam eten aansluit. Daarnaast heeft Insect Europe een deal gesloten met ‘Body en Fit’, de nummer één producent van dieet-, voedings- en sportsupplementen in de Benelux en de nummer drie van Europa. Deze samenwerking zal voor Insect Europe, naast een grotere afzetmarkt, nog meer bekendheid genereren op internationaal gebied. Ze is daarnaast ook vastbesloten om ook de horecabranche te veroveren. In 2015 zal het bedrijf op de druk bezochte Horecava te vinden zijn. Deze ontwikkelingen sluiten aan bij het doel dat Insect Europe voor ogen heeft: het gangbaar maken van het consumeren van producten op basis van eetbare insecten. Door de verschillende samenwerkingen met fabrikanten wordt de drempel voor consumenten verlaagd: wie nog niet toe is aan het verorberen van complete insecten kan beginnen met producten waar de voedingsstoffen in verwerkt zijn.

Insect Europe crowdfundingcampagne

Op dit moment is Insect Europe bezig met een campagne op crowdfundingplatform Symbid, waarmee het bedrijf 100.000 EUR op wil halen in ruil voor 8,5% van de aandelen. De campagne is reeds voor 60% gefinancierd. Kijk voor meer informatie over de crowdfundingcampagne van Insect Europe op www.symbid.com.

Over Symbid

Symbid is opgericht in april 2011 in Nederland als een van de eerste aandelen-crowdfundingplatforms ter wereld. De unieke juridisch-financiële structuur stelt investeerders in staat online te investeren in start-ups en groeiende bedrijven voor een bedrag van minimaal twintig euro. Inmiddels is Symbid (www.symbid.nl) uitgegroeid tot de wereldwijde leider in aandelencrowdfunding door haar innovatieve technologische structuur, gebruiksvriendelijke interface en toewijding aan het verzorgen van een veilige financieringsomgeving voor zowel investeerders als ondernemers. Op basis van de uitgebreide start-up-ervaring van het Symbid-team krijgen ondernemers coaching en advies nodig voor een succesvolle campagne. Hierdoor kunnen investeerders die het Symbid-platform gebruiken vertrouwen in hun investering. Per december 2014 heeft Symbid 65 ondernemers en hun start-up gefinancierd voor een totaal bedrag van 6,1 miljoen euro. In december 2013 werd Symbid als eerste aandelen-crowdfunding platform beursgenoteerd [OTCQB:SBID]. Het bedrijf begint in 2015 met de uitbreiding van haar activiteiten door naast crowdfunding ook andere, traditionele en alternatieve vormen van financiering, aan te bieden en zich zo door te ontwikkelen tot een online financieringsplatform voor het MKB. Daarnaast zal Symbid beginnen met met de Europese uitbreiding van haar diensten. Informatie over Symbid is ook te vinden op www.symbidcorp.com.