Geplaatst door Intel

Intel lanceert nieuwe multicore, low-power SoC’s voor tablets, 2-in-1’s en andere computerapparatuur

Intel heeft vandaag zijn nieuwste familie van low-power Systems-on-a-Chip (SoC) gelanceerd (codenaam Bay Trail), die een nieuwe golf van zeer krachtige en energie-efficiënte tablets, 2-in-1’s en andere mobiele apparatuur zal aandrijven. Deze worden in het vierde kwartaal van dit jaar voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers door toonaangevende OEM’s op de markt gebracht, waaronder AAVA, Acer, ASUS, Dell, Lenovo en Toshiba.

De Bay Trail processorfamilie is gebaseerd op Intels energiezuinige maar krachtige Silvermont microarchitectuur die in mei 2013 werd aangekondigd. De Intel Atom Z3000 Processor Series (Bay Trail-T) is Intels eerste mobiele multicore SoC en is momenteel het krachtigste product voor tablets en andere slanke mobiele ontwerpen(1). Het biedt een snelle en soepele ervaring en een krachtige balans van prestaties, batterijduur en grafische kracht.

De flexibiliteit van de nieuwe microarchitectuur maakt het mogelijk om verschillende varianten van de SoC te maken, bestemd voor uiteenlopende marktsegmenten, waaronder de nieuwe Intel Pentium- en Celeron-processors (codenamen Bay Trail-M en -D) voor instap 2-in-1’s, laptops, desktops en all-in-one systemen.

De familie van Bay Trail SoC’s geeft Intel-klanten een brede reeks opties, door één hardwareconfiguratie aan te bieden die zowel Windows 8 als Android ondersteunt. Hierdoor ontstaat uiteindelijk een bredere keus uit modellen en prijzen, waardoor de juiste configuraties voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers aangeboden kunnen worden.

“Wat we hebben gerealiseerd met ons Bay Trail-platform is een ongelooflijk krachtige SoC die geweldige prestaties levert en een lange batterijduur heeft en daardoor voor gebruikers erg aantrekkelijk zal zijn. Het is een enorme stap voorwaarts”, zegt Hermann Eul, corporate vice president en general manager van Intels Mobile and Communications Group. “Met Bay Trail als basis kunnen onze OEM-partners een brede reeks ontwerpen tegen diverse prijspunten op de markt brengen en daarmee consumenten, zakelijke gebruikers en IT-managers tevreden stellen.”

Om dit niveau van prestaties naar een processor voor mobiele apparaten te brengen, heeft Intel een nieuw platform ontwikkeld dat de problemen oplost waarmee gebruikers vandaag de dag mee geconfronteerd worden. Zij willen namelijk meerdere taken tegelijk uitvoeren, een lange batterijduur zien, een uitstekende grafische weergave hebben om ook HD-films te kunnen bekijken en daarnaast een productieve en aangename mobiele ervaring hebben. Video content en beeldmateriaal over de ontwikkeling van Bay Trail is te vinden op http://intel.synapticdigital.com.

Krachtiger tablets en 2-in-1’s met Intel Atom Z3000 Processor Series
De Intel Atom Z3000 Processor Series biedt toonaangevende prestaties en een batterij die het een hele werkdag volhoudt. Het is Intels meest capabele en krachtigste platform tot nu toe voor tablets en andere slanke apparatuur. De processor is kleiner en gebruikt minder stroom maar is tegelijkertijd twee keer sneller en biedt drie keer de grafische prestaties vergeleken met Intel Atom-processors van de vorige generatie. Het low-power SoC-platform biedt een batterijduur van tien uur(2) bij actief gebruik en kan drie weken in stand-by blijven, met actieve netwerkverbindingen.

De Intel Atom Z3000 Processor Series is voorzien van Intel Burst Technology 2.0 met vier cores, vier threads en een L2-cache van 2MB. Met deze prestaties kunnen gebruikers multitasken, content maken of bekijken en genieten van een rijke computerervaring op zowel Android als Windows 8. Men kan kiezen uit verschillende soorten apparaten, waarbij de dunste en lichtste uitkomen op 8 mm en één pond wegen, met schermformaten van 7 tot 11,6 inch. Tablets die gebaseerd zijn op deze laatste Intel Atom SoC komen op de markt voor prijzen vanaf 199 US dollar.

Met de Intel Atom Z3000 Series kunnen ook zakelijke tablets worden gemaakt die voorzien zijn van de bescherming die de IT-afdeling verlangt. Robuuste technologie zoals McAfee DeepSAFE, hardwarematige AES schijfencryptie, Intel Platform Trust Technology, Intel Identity Protection Technology en Intel Data Protection Technology zorgen ervoor dat deze zakelijke tablets sterk beveiligd zijn. De nieuwe Atom-processor ondersteunt daarnaast de Microsoft Windows 8 Pro Domain Join and Group Policy.

Intel heeft met topontwikkelaars samengewerkt om ervoor te zorgen dat zowel Windows als Android optimaal tot hun recht komen op Intel-architecturen. Samenwerkingsverbanden met Cyberlink, Skype-HD en Netflix-HD, PhiSix, Arcsoft, Tieto, Gameloft en vele zakelijke applicatiemakers zijn slechts enkele voorbeelden van hoe Intel zich heeft ingespannen om imaging, graphics en de overall prestaties te optimaliseren om consumenten de best mogelijke ervaring te bieden. Intel kent een lange geschiedenis op het gebied van optimalisaties voor Windows en Android besturingssystemen.

Intel introduceert begin 2014 64-bit ondersteuning voor tablets wat onder meer IT-managers op prijs zullen stellen. Apparatuur die gebouwd is rondom deze SoC biedt enterprise-class applicaties en beveiliging en met de Intel Identify Protection Technology (IPT) met PKI is er geen VPN-wachtwoord meer nodig indien gebruikt met systemen die zijn geoptimaliseerd voor IPT en PKI.

Bay Trail-processoren voor uiteenlopende apparatuur
De Bay Trail-M lijn zal in vier SKU’s beschikbaar komen: Intel Pentium N3510 en Intel Celeron N2910, N2810 en N2805 processors. Deze serie zal het hart vormen van een serie innovatieve 2-in-1’s, naast notebooks met aanraakfunctionaliteit. Door de lage prijzen wordt een nieuw publiek bereikt.

Naast de flexibiliteit en de grafische verbeteringen van alle Bay Trail SKU’s zijn de Pentium N3000 en de Celeron N2000 processoren drie keer sneller met productiviteitsapplicaties en met grafische weergave, vergeleken met een drie jaar oude Intel value notebook(3). Ontwerpen voor deze processors kunnen zonder ventilator, kunnen minder dan 11 mm dun zijn en net onder de kilo wegen. Intel verwacht dat de prijzen voor deze apparaten beginnen bij 199 US dollar voor een uitklapmodel, 250 dollar voor een notebook met aanraakfunctionaliteit en 349 dollar voor een 2-in-1 apparaat.

De Bay Trail-D lijn komt beschikbaar in drie SKU’s: Intel Pentium J2850, Intel Celeron J1850 en Intel Celeron J1750. Dit zijn Intels kleinste desktopprocessors ooit, waardoor ze ideaal zijn voor ventilatorloze ontwerpen en andere kleine systemen voor entry level desktops. Deze processors zijn ook ideaal voor verticaal gebruik, waaronder intelligente digitale displays, hebben een lager energieverbruik en bieden tot drie keer betere prestaties dan gelijksoortige Intel-producten van drie jaar geleden(3). Complete systemen die op deze SKU’s gebaseerd zijn zullen naar verwachting vanaf 199 US dollar gaan kosten.

Noot voor de redactie: een uitgebreide IDF perskit met hi-res foto’s, video’s, fact sheets en andere informatie, is te vinden op http://newsroom.intel.com/docs/DOC-4181.

1) Based on the geometric mean of a variety of power and performance measurements across various benchmarks. Benchmarks included in this geomean are measurements on browsing benchmarks and workloads including SunSpider* and page load tests on Internet Explorer*, FireFox*, & Chrome*; Dhrystone*; EEMBC* workloads including CoreMark*; Android* workloads including CaffineMark*, AnTutu*, Linpack* and Quadrant* as well as measured estimates on SPECint* rate_base2000 & SPECfp* rate_base2000; on Silvermont preproduction systems compared to Atom processor Z2580. Individual results will vary. SPEC* CPU2000* is a retired benchmark. Performance tests, such as SYSmark and MobileMark, are measured using specific computer systems, components, software, operations and functions. Any change to any of those factors may cause the results to vary. You should consult other information and performance tests to assist you in fully evaluating your contemplated purchases, including the performance of that product when combined with other products. For more information go to: http://www.intel.com/performance.

2) Battery life is measured 1080p,10”, 31Whr 13×7 OEM System; FFRD on 38.5 Whr 25×14, 10Mbps h.264 Elephants Dream video. Windows 8 only.

3) Software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel microprocessors. Performance tests, such as SYSmark and MobileMark, are measured using specific computer systems, components, software, operations and functions. Any change to any of those factors may cause the results to vary. You should consult other information and performance tests to assist you in fully evaluating your contemplated purchases, including the performance of that product when combined with other products. For more information go to http://www.intel.com/performance.

Over Intel
Intel, marktleider in computerinnovatie, ontwikkelt en bouwt essentiële technologieën die dienen als de bouwstenen voor computerapparatuur over de hele wereld. Meer informatie over Intel is te vinden op www.intel.com/pressroom en op http://blogs.intel.com. Intel is ook te volgen via Twitter: http://twitter.com/intel of http://twitter.com/IntelNederland.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Kristof Sehmke, Communicatie Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11,
e-mail: kristof.sehmke@intel.com, of
MCS BV, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08,