Geplaatst door SenseFox

Internet of Things strategie in 4 stappen

Het Internet of Things (IoT) is een visie waarin steeds meer dingen zoals objecten, producten, apparaten en systemen digitaal met elkaar en met de mens in verbinding staan. Het “slim” maken van “domme” objecten. Sensoren fungeren als zintuigen die waardevolle informatie genereren over hun toestand en hun omgeving. De voordelen voor bedrijven en steden kunnen groot zijn, van inzichten en kostenreductie tot concurrentievoordeel en nieuwe marktkansen.

Dit klinkt veelbelovend, maar hoe doen we dit nou eigenlijk? Welke problemen lossen deze technologieën op? Wat betekent dit voor mijn klanten? Hoe moet mijn onderneming reageren op de miljarden apparaten? Er heerst namelijk verwarring binnen bedrijven door de hoeveelheid mogelijkheden binnen IoT. De kernvraag is: Wat is de juiste IoT strategie voor mijn onderneming?

Nederlandse steden als Amsterdam bereiden zich voor op de komst van IoT toepassingen. Het Amsterdamse LoRa netwerk is hier een voorbeeld van, maar ook de Smart home toepassingen zullen in 2016 de elektronica winkels uitvliegen. Zoals WiFi-bedienbare huishoudelijke apparaten van Siemens: ‘De consument kan, waar hij zich ook bevindt, lezen dat ‘het deeg is gerezen’, ‘het vlees gaar is’ of dat de vaatwasser ‘klaar is om te legen.’ Tot dusver de succesvolste toepassing is de slimme thermometer Google Nest waarvan 100.000 exemplaren per maand worden verkocht.

Smart Industry kampt echter nog met weerstand in het bedrijfsleven. Smart Industry wordt gedreven door een slimme inzet van ICT, waarbij machines onderling met elkaar verbonden zijn en slim kunnen worden aangestuurd. Complexe IT structuren en gebrek aan kennis liggen ten grondslag aan deze weerstand. De mogelijkheden die IoT biedt, liggen echter binnen handbereik voor Nederlandse bedrijven. De Start-up SenseFox helpt bedrijven hun terrein te optimaliseren en kosten te minimaliseren. Dit door draadloze sensoren met het LoRaWAN protocol te koppelen tot 10 km afstand op een robuuste en kosteneffectieve manier. Reageren op actuele data en automatisering zijn de eerste stappen voor bedrijven.

Waardecreatie met een eenvoudige en winstgevende aanpak voor IoT is binnen handbereik met SenseFox. Met het IoT volwassenheidsmodel brengt SenseFox Smart Industry in kaart. Elk bedrijf, high- of lowtech, kan zich hierin positioneren en een strategie uitstippelen door inventarisatie, interviews en gesprekken met stakeholders.

Wanneer bedrijven stap voor stap investeren in IoT technologie, zal de interne organisatie profiteren van de accurate en begrijpbare informatie. Meten is weten en dit helpt organisaties om structurele kosten te beheren en te automatiseren. Hier profiteert niet alleen de IT afdeling van, maar ook de routinematige operaties met hoge onderhoudskosten zoals terreinonderhoud. Door informatie multidisciplinair beschikbaar te stellen, gaat de onderneming van reactief naar proactief ten behoeve van de klant en de bottom line.

Het realiseren van deze toekomst is met SenseFox binnen handbereik.