Industry Wire

Geplaatst door IntraData BV

IntraData: online klantdossier ongekende kans voor innovatieve marketeer

Simon Kornblum, manager bij IntraData: “De traditionele marketingmix, gebaseerd op de 4 P’s, bestaat al vele jaren en spitst zich toe op de al evenzeer traditionele media en communicatiemogelijkheden. De komst van internet heeft die ‘omgeving’ totaal veranderd en biedt vele nieuwe mogelijkheden. Ten opzichte van jaren geleden leven we eigenlijk in een omgekeerde wereld. De consument doet via internet veelal zelf een benchmark en dicteert jou als organisatie wat hij of zij nodig heeft. Dit is een complete turnaround!”

“Het rendement van traditionele marketingmiddelen, zoals Direct Mailing, is laag. Het blijven inzetten van traditionele marketinginstrumenten is kostbaar en steeds minder effectief”, aldus Kornblum. “Het is eigenlijk een hele logische verschuiving in de marketingcommunicatiemix om de kennis en informatie die je als organisatie van je klant hebt, heel gericht te gebruiken voor aanvullend, op maat gesneden advies.

Het online klantdossier als communicatieportaal tussen klant en aanbieder
Het digitaal beschikbaar stellen van (wettelijke) documenten, die toebehoren aan producten en diensten, neemt hand over hand toe. Enkele voorbeelden zijn de energierekening, polisbescheiden van verzekeringsproducten en de digitale telefoonrekening. Sinds kort zijn de wettelijk kaders van het digitaal beschikbaar stellen van documenten verder verruimd, waardoor het niet meer strikt noodzakelijk is deze documenten per post te versturen; een digitaal exemplaar volstaat. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen voor de innovatieve marketeer!

Kornblum: “Er zijn aanbieders die zich gemakkelijk afmaken van hun verantwoordelijkheid door de documenten per e-mail te verzenden aan de eindklant. Hoe de eindklant dit document vervolgens archiveert, printen en filen in een ordnermap, valt buiten de scope van de aanbieder. Jammer, want een veel charmantere oplossing is om als aanbieder – bijvoorbeeld een verzekeraar – voor de eindklant een persoonlijk digitaal online dossier beschikbaar te stellen, met daarin alle documenten die relevant zijn of zelfs wettelijk verplicht. Hierdoor ontstaat een nieuwe vorm van communicatie tussen aanbieder en eindklant, die weer leidt tot nieuwe ‘marketingkansen’ en het creëren van nieuwe toegevoegde waarde. Saillant detail hierbij is dat het digitaal beschikbaar stellen van documenten aanzienlijk goedkoper is dan de papieren variant, hetzij verzonden hetzij uitgeprint, en het imago van maatschappelijk- en duurzaam ondernemen onderschrijft.”

Het is een gegeven dat gepersonifieerde documenten een grotere aantrekkingkracht hebben dan niet gepersonifieerde documenten. In geval van een online klantdossier gaat het uitsluitend over gepersonifieerde documenten. Door de eindklant op de hoogte te brengen via instant messaging (bijvoorbeeld een sms-bericht) dat er nieuwe documenten zijn toegevoegd aan zijn of haar persoonlijke dossier, is de kans groot dat de eindklant deze gaat bekijken. Dit is hét moment waarop je als organisatie met de eindklant gericht in contact kunt komen, variërend van een informatieve boodschap tot aan een op maat gerichte aanbieding voor een product of dienst. Een ‘marketing-momentum’ dat tevens zeer gedetailleerd te volgen is op resultaat en rendement.

IntraOffice is de volledige ‘white label’ EDM-oplossing van IntraData waarmee organisatiebreed het digitaal dossier binnen handbereik ligt. IntraOffice bestaat uit verschillende modules die naadloos integreerbaar zijn binnen complexe ICT-infrastructuren. Maandelijks verwerkt IntraData circa 50 miljoen documenten in 7 Europese landen.

Over IntraData BV
IntraData BV is onderdeel van de Solipsis-groep en brengt sinds 1996 het documentmanagement systeem IntraOffice op de markt. Het is de eerste complete oplossing voor digitaal archiefbeheer met ondersteuning voor bulk computeroutput. IntraData, Comfort Class in Enterprise Document Management. IntraData is onderdeel van de Solipsis-groep, waartoe ook Solipsis en Holland House behoren. Voor meer informatie: zie www.intradata.nl, www.solipsis.nl en www.hollandhouse.com

Over Solipsis
Al sinds 1990 is Solipsis actief binnen de ICT met een uitgebreid pakket van diensten en producten. Solipsis is gespecialiseerd in het beheren van computers en netwerken, het ontwikkelen en onderhouden van software voor bedrijfs- en managementinformatiesystemen en in het ontwikkelen en onderhouden van oplossingen voor het digitaal beheren, distribueren, printen, presenteren en archiveren van documenten. De dienstverlening is ondergebracht in de vier businessunits Performance Management, Systeem en Netwerk Beheer, Systeem Ontwikkeling en Onderhoud en Enterprise Document Management. Solipsis werkt momenteel voor ongeveer 600 (inter)nationale opdrachtgevers. De stabiele positie van het bedrijf in de veranderlijke ICT-wereld onderstreept dat de mensen bij Solipsis weten waarover zij praten en doen wat zij beloven. Wensen worden vertaald in adequate oplossingen, waarbij kosten, baten en effectiviteit goed in het oog worden gehouden.

Noot voor de redactie:
Voor redactionele informatie, een portretfoto of een interview met Simon Kornblum kunt u contact opnemen met Influx PR, Gerline van Wijnen, telefoon: 055 3663034 of e-mail: gerline@influx-pr.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht