Ireckon wint verkiezing Slimste Binnenstad van Nederland 2015

Amsterdam, 02-06-’15: De verkiezing van De Slimste Binnenstad van Nederland is gewonnen door Gemeente Breda in samenwerking met Ireckon. Dat werd vandaag bekend gemaakt door Smart Data City in het hoofdkantoor van ABN-AMRO in Amsterdam. Project Robbie de Rat van Ireckon heeft daarmee bewezen een grote aanwinst te zijn voor de Gemeente Breda.

Van de 44 inschrijvingen binnen de categorie Slimste Projecten van De Slimste Binnenstad van Nederland kozen de dertien vakjuryleden uiteindelijk voor Robbie de Rat, met Waterakkers als overkoepelend project. Het innovatieve karakter en de waarde voor de scholieren, burgers en de gemeente bleek uiteindelijk doorslaggevend te zijn. Daarmee verslaat Gemeente Breda de Gemeente Utrecht, die op de tweede plaats terecht is gekomen. Ook bij de zaalstemming behaalde het project van Ireckon de grootste score.

Robbie de Rat

Op een speelse manier wordt met Robbie de Rat inzicht gegeven in de functionering van rioleringssystemen. Basisschoolleerlingen kregen een soort flippo die ze door het toilet konden spoelen en volgen via de website van Robbie de Rat. Dit zendertje geeft gemeentes informatie over hoe snel water van A naar B stroomt en op die manier kunnen zij onderhoud optimaliseren en in kaart brengen wat er gebeurt in het geval van calamiteiten.

De prijs bestaat uit een bokaal, een mooie bos bloemen en natuurlijk de eer. “Het is een prachtig stukje erkenning voor ons werk. Met deze prijs kunnen we onszelf nog beter positioneren in de arbeidsmarkt, want daar ligt onze focus momenteel: de beste werknemers binnenhalen”, vertelt Serge van Schie van Ireckon.

De Slimste Binnenstad van Nederland is een onderdeel van Smart Data City. Smart Data City is een bedrijf dat voorziet in de informatiebehoefte van stakeholders door middel van technische innovatie en sociale- en procesinnovatie.