Geplaatst door Iron Mountain

Iron Mountain redt de Fania Records-collectie met Latijns-Amerikaanse muziek

Muzieklabel Fania Records is het Motown van de Latijns-Amerikaanse (LatAm-) muziek. Bekende namen in de collectie van Fania Records zijn artiesten als Tito Puente, Celia Cruz, Hector Lavoe, Willie Colon, Ruben Blades, en de Fania All Stars. De muziek is een belangrijk onderdeel van de Latijns‑Amerikaanse cultuur en is monumentaal voor het Spaanstalige deel van de Verenigde Staten. In 2008 kocht Codigo Music het label. Iron Mountain Entertainment Services mocht de beschimmelde inventaris redden en stelde de collectie veilig voor de eeuwigheid.

Fania Records is opgericht in 1964 en vierde verleden jaar zijn 50-jarig bestaan. Maar het label en zijn muzikale schatten zijn er slecht aan toe geweest, van medio jaren tachtig tot 2005. Sindsdien is het schatgraven geweest naar vermiste mastertapes, oppoetsen en heruitgeven van opnames en het op poten zetten van een fatsoenlijke administratie, zodat er ook rechten kunnen worden geïnd en uitgekeerd. Codigo Group is sinds 2008 eigenaar, digitaliseerde het label en schrijft sinds 2013 weer zwarte cijfers met de muziek van Fania Records.

Algemeen directeur Bruce McIntosh van Codigo Music en het Fania Records merk zegt: ”Toen we Fania Records in 2008 kochten, vonden we muziek in vele opslagformaten en veel was er niet best aan toe, variërend van 1/4 inch masters tot goudkleurige archiverings-DVD-R´s en DAT-tapes. We moesten snel zijn om een aantal tapes te kunnen behouden en te redden van de schimmel en het verval.”

”We hebben gelukkig veel kunnen herstellen, op snelheid kunnen brengen en over kunnen zetten naar nieuwe technologie. We hebben de geluidsschatten eerst moeten zoeken, inventariseren, sorteren en catalogiseren, voordat we onze nieuw verworven bezittingen eindelijk op orde hadden.”

“Iron Mountain´s bijstand was essentieel in het proces van de categorisering en classificering van alle muziekschatten. Nu is het mooie aan Iron Mountain dat ze een eigen studio hebben bij hun archieven. We hoeven de waardevolle tapes niet uit het archief te halen en te versturen. We halen de tapes uit het archief, laten ze omzetten en digitaliseren en krijgen binnen een dag een verwijzing naar de nieuwe bestanden. Wij zetten die door naar de aangesloten DJ´s wereldwijd, terwijl de tape veilig bij Iron Mountain blijft.”

”Als er schimmel op zit, behandelt Iron Mountain de tape en zal die schoonmaken. De kwaliteit van hun studiowerk is van de bovenste plank. Voor Fania Records snijdt de samenwerking met Iron Mountain Entertainment Services aan twee kanten: we redden een belangrijk deel van de Latijns-Amerikaanse cultuur én kunnen de omzet uit onze investering maximaliseren.”

”Het muzikale landschap verandert snel. Dat maakt Iron Mountain´s rol nog belangrijker. Zij beheren ons vermogen aan tape-archieven en muziekbestanden en zetten ze om naar de nieuwste digitale formaten. Zo nu en dan krijgen we blijverraste telefoontjes van artiesten of hun familieleden die verbaasd zijn dat ze zomaar ergens door hun muziek kunnen lopen. Ze zijn dolgelukkig dat de muziek beschikbaar is en dat de muziek voortbestaat”, vervolgt McIntosh.