Geplaatst door ISPConnect

ISPConnect en DHPA brengen sector samen om abuse actiever aan te pakken

Op 3 september aanstaande organiseren ISPConnect en DHPA een seminar over het gezamenlijk bestrijden van abuse. Op deze dag brengen zij middels een aantal sprekers de belangrijkste initiatieven en oplossingen samen. Ook zullen zij een concreet voorstel van aanpak, gedragen door DHPA en ISPConnect aan de deelnemers voorstellen.

Nederland presteert goed als het gaat om de aanpak van malafide cyberpraktijken, ook wel abuse genoemd. Thuisgebruikers beveiligen hun machines steeds beter, waardoor het aantal botnetbesmettingen in ons land relatief laag is. Dit succes heeft echter ook een keerzijde. Doordat steeds minder thuisgebruikers worden besmet spelen hosters relatief een steeds groter aandeel. Om abuse verder terug te dringen gaat ISPConnect in samenwerking met DHPA hosters aanmoedigen te profiteren van branche-initiatieven die helpen abuse terug te dringen.

Hosters kunnen informatie inwinnen over abuse vanaf hun infrastructuur via informatiebronnen, ook wel feeds genoemd. De TU Delft heeft onlangs in opdracht van het ministerie van Economische Onderzoek de huidige stand van zaken rond abuse in kaart gebracht. Uit deze analyse blijkt dat veel hosters met een belangrijk aandeel in abuse vaak maar één feed hebben geïmplementeerd. Zo’n feed geeft echter slechts een beeld van een deel van het abuse. Feeds zijn in de praktijk dan ook niet overlappend en juist complementair. AbuseHUB heeft alle feeds op één plek verzameld en geeft hosters hiermee een compleet beeld van het abuse waar zij een rol in spelen. ISPConnect en DHPA gaan gedeeltelijk bijdragen in de kosten van dit systeem, waardoor deelnemers tegen geringe kosten gebruik kunnen maken van AbuseHUB.

Meldingen worden niet altijd adequaat behandeld
Daarnaast toont het onderzoek van de TU Delft aan dat hosters lang niet altijd adequaat handelen nadat een melding van abuse binnenkomt. Abuse I/O is een open source systeem van BIT dat kan helpen dit proces te stroomlijnen. Abuse I/O zorgt dat deze meldingen automatisch terechtkomen bij de juiste personen. Deelnemers winnen dankzij de combinatie van AbuseHUB en Abuse I/O aan effectiviteit, en besparen fors op de kosten van hun abuse helpdesk.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat hosters niet altijd de mogelijkheid hebben abuse effectief aan te pakken. In veel gevallen bieden contracten van hosters met klanten niet de ruimte klanten die verzuimen om bijvoorbeeld servers up-to-date te houden tot actie te dwingen, wat essentieel is om abuse buiten de deur te houden. ISPConnect en DHPA werken daarom ook aan branche-brede voorwaarden, een update van de branche-SLA definities en andere template contractdocumenten. Deze branche-initiatieven moeten een basis creëren waarmee abuse vanaf systemen van klanten beter kan worden aangepakt.

Summer Splash BBQ 2015
ISPConnect en DHPA presenteren deze nieuwe branche-initiatieven tijdens een seminar op 3 september voorafgaand aan de Summer Splash BBQ van ISPConnect en Webhostingtalk.nl. Maciej Korczinsky, assistent van Michel van Eeten, hoogleraar bestuurskunde bij de TU Delft, vertelt over de huidige stand van zaken op het gebied van abuse. Wido Potters van BIT, initiatiefnemer van AbuseIO, licht toe hoe deze oplossing het mogelijk maakt om op basis van abuse-meldingen binnen 1 uur betrokken klanten van de hoster te informeren.

Michiel Steltman komt de verhouding tussen de branche en de overheid op het gebied van abuse toelichten en aangeven dat een proactieve rol van de sector ook van belang is om wet- en regelgeving buiten de deur te houden. Lennert Den Teuling zal het voorstel van DHPA en ISPConnect aan de deelnemers uitleggen. Marc Gauw van NLNet zal zijn kant van het Trusted Networks Initiative presenteren, en Marin Heideman zal het Service Level Agreement template dat ISPConnect voor hosters heeft ontworpen introduceren.

Benieuwd naar de initiatieven van ISPConnect en DHPA rond abuse en de mogelijkheden van AbuseHUB en Abuse I/O? Laat u op de Summer Splash BBQ van van ISPConnect en Webhostingtalk.nl bijpraten. Aanmelden voor de barbecue en het abuse seminar is gratis.