Geplaatst door dloky

JA-JA Sticker, wat nu?

Vanaf 1 januari 2017 gaat Amsterdam aan de Ja-Ja sticker. Amsterdammers krijgen dan geen ongevraagde reclamepost meer door de brievenbus. De hoofdstad wil de verspreiding van reclamefolders drastisch beperken. Alleen huishoudens die een nieuwe Ja-Ja sticker plakken krijgen in het vervolg nog brochures. Aan brievenbussen zonder sticker moeten de folderbezorgers vanaf 2017 voorbijgaan. Dit is een zogenaamd ‘opt-in’ systeem in plaats van het ‘opt-out’ systeem wat tot nu toe in zwang is in heel Nederland. Ook in Den Haag gaat het systeem veranderen en bijvoorbeeld Gouda is het systeem aan het onderzoeken. Het is slechts een kwestie van tijd voordat heel Nederland over is naar dit opt-in systeem. (Andere steden waar de politiek de Ja-Ja sticker op de agenda heeft gezet: Breda, Deventer, Nijmegen, Tilburg, Den Bosch, Utrecht)

De verwachting is dat slechts een kleine fractie van de huishoudens daadwerkelijk een Ja-Ja sticker op de brievenbus gaat plakken. Jongeren hebben sowieso al minder interesse in de reclame folders. Het is duidelijk dat de folders uiteindelijk zullen gaan verdwijnen. De Ja-Ja Sticker brengt dit echter in een stroomversnelling. Voor veel grotere retailers speelt de wekelijkse folder echter nog steeds een grote operationele en commerciële rol in de marketing mix. Bijna alle grotere retailers zijn zich momenteel aan het oriënteren op de alternatieven. Social media speelt natuurlijk een grote rol. Het organische bereik daarvan echter begint steeds meer af te nemen. Waar een paar jaar geleden bijna alle volgers nog bereikt werden, is dat nu slechts een kleine fractie. Het bereiken van alle volgers is nu veelal een betaalde optie.

Dloky (https://dloky.com) is een gratis alternatief, speciaal hiervoor ontwikkeld. Inmiddels zijn al meer dan 1000 winkels en horeca in Nederland ingeschreven. Dloky is een zogenaamd ‘Proximity Marketing’ Social Media voor retail en horeca en ontworpen voor SEO. Het platform bestaat uit mobiele apps op iPhone en Android en de Website. Retailers krijgen een pagina per filiaal en kunnen in principe alle promoties, producten, aanbiedingen of vouchers zelf posten. Bedrijven kunnen online inschrijven en direct aan de slag. Er is ook een Facebook sign-up voor een automatische pagina set-up en synchronisatie met de Facebook pagina. Posts in Facebook kunnen desgewenst automatisch door gekopieerd worden in Dloky. Grotere aantallen filialen kunnen kosteloos worden geïmporteerd met een Excel Koppeling. Dloky is gratis en zal altijd gratis blijven, net als andere social media. Het verdien model van Dloky zijn relevante advertenties per categorie en locatie, vergelijkbaar met het Google model. Dit model zal pas in een later stadium worden uitgerold.

Voorbeelden van deelnemende winkels zijn; Azzurro, Oger, Boekenvoordeel, BLGK Edelsmeden, Galeries, vanHaren, Ranzijn, Marie-Stella-Maris, State of Art en Carré d’Artistes. Promoties krijgen ook een eigen URL voor zoekmachine indexering en effectieve share op social media. De gebruiker kan de categorieën selecteren en zo dus de pagina naar eigen voorkeur inrichten. Aanbiedingen worden bewaard door ze te liken en winkels kunnen gevolgd of geblokkeerd worden. Binnenkort komt er ook een push notificatie optie wanneer gebruikers zich binnen een ingestelde afstand van een winkel bevinden die ze volgen. Dloky is wereldwijd beschikbaar waardoor dus ook internationale klanten bereikt kunnen worden en internationale filialen kunnen worden toegevoegd.

Mocht u vragen hebben over de werking en/of willen afspreken voor een demonstratie, stuur mij een berichtje en ik neem graag contact met u op.

Robert Hoevers