Geplaatst door Robin Mobile

Jarige Robin Mobile wil de markt nog verder veranderen

Rotterdam, 23 mei 2016 – Mobiele provider Robin Mobile bestaat 1 juni a.s. drie jaar en maakt van de gelegenheid gebruik om de ontwikkelingen van de afgelopen jaren te beschouwen en een voorschot te nemen op de toekomst. De provider werd drie jaar geleden opgericht om de misstanden op de telecommarkt aan de kaak te stellen en werd destijds als ‘protest-provider’ bestempeld. “We zijn al die tijd blijven innoveren met onze mobiele diensten en veel van onze innovaties hebben inmiddels navolging gevonden, maar er valt nog altijd veel te winnen,” aldus Wilfred Rottier, oprichter van Robin Mobile.

Het kan anders, moet anders en het wordt anders! Met die slogan bestormde Robin Mobile drie jaar geleden de markt en bood als eerste provider onbeperkt mb’s, sms’en en bellen voor een vast bedrag per maand, waarbij klanten nooit meer buiten hun bundel kunnen gaan. Bij Robin Mobile sluit je bovendien geen abonnement af voor een jaar of meer, maar kan je alleen maandabonnementen afsluiten. Waarom? Omdat de klant helemaal niet zit te wachten op beperkte bundels en langlopende contracten. Bovendien houdt het de provider zelf ook scherp: “Wanneer onze klanten niet het best passende aanbod krijgen, kunnen ze ieder moment opzeggen,” zegt Rottier. “Dat legt de lat hoog voor ons en dwingt ons om elke dag weer een topwedstrijd te spelen. Dat klanten ons trouw blijven, geeft ons de zekerheid dat we nog altijd op de goede weg zijn. Niet voor niets komen er dagelijks veel klanten bij, die overstappen omdat iemand in hun omgeving een hele positieve ervaring met ons heeft  en ons een positieve aanbeveling en beoordeling geeft.”

Laagste buitenlandtarieven
Ook op het gebied van bellen en internetten in en naar het buitenland vervult de provider een voortrekkersrol. Zo biedt zij als enige in Nederland gratis mb’s, sms en minuten aan voor het buitenland en de allerlaagste EU-roamingtarieven. “Niemand wil worden geconfronteerd met een torenhoge telefoonrekening bij thuiskomst na de vakantie,” zegt Rottier. “De tarieven kunnen lager, dat tonen wij aan, dus waarom worden ze kunstmatig zo hoog gehouden? Niet in het belang van de klant, in ieder geval…”

De klant bepaalt
Ook nu de provider drie jaar bestaat, is zij onverminderd strijdlustig en blijft zij innoveren om aan de behoeften van klanten tegemoet te komen. Zo worden de consumentenproducten per 1 juni a.s. van een aanzienlijk hogere snelheid voorzien (verdubbeling van de huidige datasnelheid) en worden alle zakelijke producten maar liefst vijf euro per maand goedkoper. De gratis snelheidsverhoging staat precies in de klantgerichte traditie waar de provider groot mee is geworden. “Wij passen onze producten aan op de vraag vanuit de markt,” zegt Rottier. “Dat is iets waarin wij anders zijn dan de andere providers, die de markt proberen te dicteren met hun dienstverlening. Ik vind dat het andersom werkt, aangezien de consument steeds beter geïnformeerd is en daardoor steeds beter weet wat hij wil en vooral wat hij niet wil. Nu mobiele apps steeds meer snelheid en mb’s vragen, geven wij onze klanten de snelheid waar ze behoefte aan hebben, zonder dat ze er een cent meer voor betalen.”

Goed voorbeeld doet goed volgen
Inmiddels bieden de meeste providers wel onbeperkt bellen en sms’en aan, een ontwikkeling die Rottier drie jaar geleden al voorspelde. “Als je een product lanceert dat nieuw en transparant is en waar de markt op zit te wachten, dan wordt dat gewaardeerd – niet alleen door klanten zelf maar ook door de diverse consumentenorganisaties,” stelt Rottier. “De rest van de markt kan dan niet achterblijven en het was een kwestie van tijd voor het voorbeeld navolging vond. Per slot van rekening is onbeperkt bellen en sms’en inmiddels gemeengoed. Laten we hopen dat dat ook op andere gebieden gebeurt. We zijn nog altijd een van de weinige providers waarbij klanten niet aan een één- of tweejarig contract vastzitten en we zijn bovendien de enige provider die onbeperkt verbruik van mb’s aanbiedt. De markt is weer aan zet. Consumenten kunnen nu zien dat deze lage tarieven mogelijk zijn en dat mobiele telefonie in en naar het buitenland helemaal niet zo duur hoeft te zijn.”

Een gezond businessmodel
Wat Robin Mobile de afgelopen drie jaar wel bewezen heeft, is dat het bieden van klantgerichte producten en diensten uitstekend samengaat met een gezonde, winstgevende onderneming. “Een gezond businessmodel kan blijkbaar prima samengaan met het bieden van een transparant en eerlijk product,” zegt Rottier. “Dus waarom vindt dit nog te weinig navolging? We leven in een tijd waar de klant steeds mondiger wordt en steeds meer de markt dicteert, dus het ligt voor de hand dat de mobiele markt een omslag moet maken en veel klantgerichter bezig is. Ik snap wel dat dat de huidige businessmodellen van andere providers in gevaar brengt, maar uiteindelijk zullen ook zij innovatief moeten zijn om te kunnen overleven.”

Een feestje voor klanten
De voordelen die per 1 juni geïntroduceerd worden staan ook weer in het teken van het klantgerichte denken dat de provider al vaak liet zien. Wat verandert er precies?

• De snelheid van Robin Junior gaat van 0,4 Mbps naar 0,8 Mbps
  • Gebruikers van Robin Gewoon Snel kunnen een snelheidsverhoging van 1,0 Mbps naar 2,0 Mbps tegemoet zien
  • Robin Super Snel gaat van 3G naar 4G en krijgt een snelheidsverhoging van 8,2 Mbps naar 15,0 Mbps
  • Robin Pijl Snel (4G) gaat van 15,0 Mbps naar 25,0 Mbps
  • Alle zakelijke abonnementen worden 5 euro goedkoper

Van 3G naar 4G
Het aantal Nederlanders met een 4G-toestel is het afgelopen jaar flink toegenomen: inmiddels maakt 38% van de Nederlanders gebruik van het snelle 4G mobiele netwerk. Om ook aan deze behoefte gehoor te geven maken de twee snelste abonnementen van Robin Mobile (Robin Super Snel en Robin Pijl Snel) nu standaard gebruik van het 4G-netwerk.

Prijzen van smartphone gaan fors omlaag
Er zullen de komende tijd steeds meer SIM-only abonnementen, oftewel abonnementen zonder bijgeleverde mobiele telefoon, worden afgesloten. “Nu nemen mensen vaak nog een abonnement van meerdere jaren, omdat zij er dan een telefoon bij willen,” zegt Rottier “Lees: ze hoeven het aanschafbedrag van de telefoon niet in één keer te betalen maar betalen per maand een bedrag als afbetaling op de lening voor de telefoon. Mobiele telefoons ontwikkelen zich echter technisch minder snel dan een aantal jaar geleden en mensen zullen daardoor langer dezelfde telefoon blijven gebruiken. Om het interessanter voor consumenten te maken om toch een nieuwe smartphone te kopen, ook al zijn ze daar nog niet aan toe, moeten de prijzen omlaag. Daarom zal de gemiddelde prijs die consumenten over twee of drie jaar zullen betalen voor een nieuwe smartphone, ongeacht het merk, fors lager liggen dan nu het geval is.”

Daar komt nog bij dat er steeds meer hele goede merken vanuit China op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd en de Chinese marketingmachine bovendien pas net goed op gang begint te komen, volgens Rottier. “Een goed voorbeeld is Huawei die met haar verschillende merken nu al de derde plaats bekleedt op de wereldranglijst. Verwacht wordt dat ze binnen drie jaar de nummer twee zullen zijn achter Samsung. Ook dit gaat de gemiddelde prijzen omlaag brengen, omdat ook de grote merken concurrerend moeten zijn en blijven.”

In 2018 alleen nog maar dataproducten: belminuten en sms verdwijnen
Robin Mobile heeft er in de afgelopen jaren dankzij de voortdurende innovaties voor gezorgd dat de mobiele markt transparanter en eerlijker werd, maar is nog lang niet klaar met haar missie. “Robin Mobile blijft voorlopig de enige provider die onbeperkt mb’s en gratis buitenlandtegoed aanbiedt en onze buitenlandtarieven blijven de goedkoopste van Nederland,” zegt Rottier. “Dat zal waarschijnlijk ook wel navolging gaan vinden. En daarna verwacht ik dat we naar een model gaan waarin providers alleen nog maar één enkel dataproduct aanbieden. De traditionele belminuten en sms’jes zullen voorgoed verdwijnen, bellen en messaging zullen dan gewoon via de mobiele internetverbinding verlopen, zoals we al voorspelden in 2013 bij de lancering van Robin Mobile. Inmiddels wordt er al druk getest met mobiel bellen via het internet (VoIP, VoLTE, etc.) en ook het mobiel bellen via wifi begint van de grond te komen. Het kan anders, het moet anders en zal anders worden. Daar kunnen we de klok op gelijk zetten.”