Industry Wire

Kansen voor franchise met internationalisering

Amsterdam, 16 april 2014 – Er zijn drie eigenschappen van franchising die dit concept bij uitstek geschikt maken voor internationalisatie: de sterke organisatievorm, de al in Nederland bewezen kwaliteit van de formule en het ook in het buitenland gebruik kunnen maken van lokale ondernemersexpertise. Een aantal nieuwe initiatieven op het gebied van export van Nederlandse formules illustreert dat de wil tot internationalisering sterker dan ooit aanwezig is. Voor succes over de grenzen is echter een lange adem nodig.

Slechts een handjevol franchiseformules kan succesvol worden in het buitenland. Dit zullen met name de grote, bestendige en kapitaalkrachtige formules zijn, die zich in Nederland inmiddels hebben bewezen. Voor hen zit Nederland vol en is groei alleen nog maar in het buitenland mogelijk. Voor kleinere formules zal dit vanwege gebrek aan kapitaal, personeel en uithoudingsvermogen moeilijker zijn, maar niet onmogelijk.

Ruim 200 internationale formules in Nederland actief

In totaal zijn ruim honderd van de circa 1.250 Nederlandse franchiseformules naar andere landen geëxporteerd. Hunkemöller, Rituals en Blokker vormen naast Spar de top drie van binnenlandse formules met de meeste vestigingen in het buitenland. Recent zijn er diverse franchiseformules van Nederlandse origine geweest die stappen hebben gezet in het buitenland of plannen daartoe hebben aangekondigd. Daarnaast zijn er ruim honderd formules geïmporteerd. Shell (half Nederlands) en McDonald’s zijn de grootsten van deze categorie.

Circa 90% van de in Nederland geregistreerde franchiseformules is van Nederlandse origine. Van de tien qua aantal vestigingen grootste franchiseformules (zie tabel) zijn alleen Albert Heijn, HEMA en Spar op grote schaal internationaal actief.

Tabel. Top 10 franchiseformules Nederland, aantal vestigingen en mate van internationalisatie

1 Primera                                                            450                        Nee

2 DA                                                                     410                        Beperkt

3 Bruna                                                                342                        Beperkt

4 C1000                                                              289                        Nee

5 Albert Heijn (incl. XL, to go)                       284                        Ja, export

6 Etos                                                                   270                        Nee

7 HEMA                                                               263                        Ja, export

8 Gall & Gall                                                       263                        Nee

9 PLUS                                                                 255                        Nee

10 Spar                                                                252                        Ja, export

 

Bron: denationalefranchisegids.nl en sites van de genoemde formules.

Nog volop ambitie onder franchisegevers om te internationaliseren

“Van zowel franchisegevers als franchisenemers die de grens over willen, wordt een enorme ‘drive’ verwacht”, aldus Esthrella Khouw, manager Zakelijke Arrangementen bij ING. “Er is nog volop ambitie onder Nederlandse franchisegevers om te internationaliseren. Ze zullen echter een flink uithoudingsvermogen moeten hebben om in andere landen succesvol te worden en te blijven”.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht