Industry Wire

Kaspersky Lab: DDoS-aanval kan bedrijven de kop kosten

Utrecht, 28 januari 2015 – Een DDoS-aanval op de online middelen van een organisatie kan significante verliezen tot gevolg hebben, dit is algemeen bekend. Dankzij de resultaten van een onderzoek door Kaspersky Lab in samenwerking met B2B International wordt echter duidelijk hoe zwaar die verliezen kunnen wegen. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf variëren de directe kosten van €46.000,- tot bijna €400.000,-. Voor veel bedrijven hebben deze uitgaven sterke impact op de balans. Bovendien levert een aanval reputatieschade op vanwege de slechte bereikbaarheid van de website voor partners en klanten, wat het kostenplaatje verder op kan schroeven.

De totale kosten hangen samen met verschillende problemen. De onderzoeksresultaten tonen bijvoorbeeld aan dat 61% van de DDoS-slachtoffers tijdelijk geen toegang tot kritische bedrijfsinformatie had. Ook liep 33% van de bedrijven zakelijke kansen en contracten mis. Voor 38% van de bedrijven was het zelfs tijdelijk onmogelijk om hun core business uit te voeren als gevolg van de aanval. Daarnaast had een succesvolle aanval in 29% van de DDoS-incidenten een negatief effect op de kredietbeoordeling en in 26% van de gevallen resulteerde het in een toename van verzekeringspremies.

Bij het berekenen van de gemiddelde kosten hebben de onderzoekers de kosten van de herstelwerkzaamheden na een incident meegenomen. Deze kosten bestaan bijvoorbeeld uit het herzien van de IT-infrastructuur, wat 49% van de DDoS-slachtoffers na de aanval heeft gedaan. Ook advies en ondersteuning van experts blijkt een prijzige aangelegenheid. Zo heeft 65% van de bedrijven contact gezocht met IT-beveiligingsspecialisten, 46% van de slachtoffers heeft een advocaat ingeschakeld en 41% heeft hulp bij een risicomanager gezocht. En dit waren alleen de meest voorkomende uitgaven.

Informatie over DDoS-aanvallen en de daaropvolgende verstoring van werkzaamheden wordt vaak openbaar, wat voor een extra risico zorgt. Het merendeel van de slachtoffers, in totaal 72%, heeft de informatie over de DDoS-aanval op hun bedrijf bekendgemaakt. Specifiek heeft 43% van de respondenten hun klanten geïnformeerd over het incident, 36% heeft gerapporteerd aan een regelgevende instantie en 26% heeft contact gehad met de media. Ook reputatieschade kan een gevolg zijn, bij 38% van de slachtoffers was dit het geval. Bijna eenderde daarvan moest de hulp inschakelen van consultants om het bedrijfsimago weer op te vijzelen.
Over Kaspersky Lab

Kaspersky Lab is ’s werelds grootste niet-beursgenoteerde leverancier van endpoint beveiligingsoplossingen. Het bedrijf behoort wereldwijd tot de top vier leveranciers van beveiligingsoplossingen voor eindgebruikers.* In de meer dan zeventien jaar van zijn bestaan is Kaspersky Lab altijd een innovator geweest op het gebied van IT-beveiliging en biedt het effectieve digitale beveiligingsoplossingen voor de enterprisemarkt, mkb-bedrijven en consumenten. Kaspersky Lab, met zijn holding geregistreerd in het Verenigd Koninkrijk, is thans mondiaal actief in bijna 200 landen en gebieden en biedt wereldwijd bescherming aan ruim 400 miljoen gebruikers. Meer informatie op www.kaspersky.com.

* Het bedrijf stond als vierde genoteerd in de IDC rating Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2013. Deze klassering werd gepubliceerd in het IDC-rapport “Worldwide Endpoint Security 2014-2018 Forecast and 2013 Vendor Shares (IDC #250210, augustus 2014). Het rapport classificeerde softwareleveranciers op basis van inkomsten uit verkopen van endpoint beveiligingsoplossingen in 2013.

Voor meer informatie zie www.kaspersky.com/nl of www.viruslist.com voor het laatste nieuws over internetbeveiliging, alerts, analyses en nieuws, inclusief Kaspersky Virus Scanner.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht